Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 1 kwietnia 2024 roku.
Temat: Wykonujemy obliczenia pieniężne.
Cel główny:
- rozwijanie umiejętności dokonywania prostych obliczeń pieniężnych.
Cele operacyjne – uczeń:
- zna rodzaje sklepów; wie, jakie produkty można w nich kupić,
- posługuje się monetami o nominałach: 1 zł, 2 zł, 5 zł, wykonuje proste obliczenia pieniężne z ich wykorzystaniem,
- potrafi posługiwać się monetami podczas robienia zakupów,
- wykonuje automasaż z użyciem gąbki, masażera lub olejku.
Metody:
- aktywnego działania uczniów, ćwiczeń praktycznych,
- słowne – instruktaż, rozmowa,
- oglądowe – pokaz, obserwacja,
- relaksacja.
Formy pracy:
- praca z całą grupą,
- indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- monety o nominałach: 1 zł, 2 zł, 5 zł,
- plansze przedstawiające monety: 1 zł, 2 zł, 5 zł,
- plansze z napisami: kwiaciarnia, warzywniak, piekarnia, drogeria,
- obrazki przedstawiające produkty, które można w nich zakupić,
- ołówki, pisaki, kleje,
- masażery, gąbki i olejki do masażu,
- pudełko,
- nagranie z rytmiczną muzyką oraz sprzęt do jej odtworzenia.
Proponowany przebieg zajęć:
1. Powitanie: Wędrująca paczka
Prowadzący zaprasza uczniów do ustawienia się w kole, proponuje zabawę o nazwie Wędrująca paczka. Prowadzący odtwarza muzykę – w tym czasie uczniowie podają sobie rytmicznie pudełko. Na zatrzymanie muzyki uczeń, który trzyma paczkę, podaje nazwę przedmiotu, który ostatnio kupił lub sklepu, który odwiedził.
2. Ćwiczenie: Segregujemy zakupy
Nauczyciel prosi uczniów o podanie rodzajów sklepów, które znają. Następnie na czterech stolikach umieszcza plansze z nazwami sklepów (kwiaciarnia, piekarnia, warzywniak, drogeria), zadaniem uczniów jest umieszczenie obrazków przedstawiających produkty, które można w nich kupić, w odpowiednich miejscach.
Obrazki, w miarę potrzeb i możliwości, można zastąpić prawdziwymi przedmiotami. W zależności od potrzeb zespołu, można przygotować produkty pochodzące z innych sklepów.
3. Ćwiczymy z monetami
Nauczyciel zaprasza dzieci do ćwiczeń z monetami. Na tablicy umieszcza planszę z powiększoną monetą jednozłotową, uczniowie wyszukują ją w swoich zbiorach, powtarzają czynności z kolejnymi monetami.
Następnie nauczyciel ćwiczy z dziećmi proste obliczenia pieniężne – na tablicy układa dwie plansze ze złotówkami, które odpowiadają monecie dwuzłotowej – uczniowie dokonują obliczeń na swoich monetach. W kolejnym etapie nauczyciel układa z dziećmi obliczenie dotyczące monety pięciozłotowej.
4. Robimy zakupy
Nauczyciel ćwiczy z uczniami dokonywanie prostych zakupów. Na stole kładzie planszę z monetą jednozłotową, a pod nią ołówek. Pod planszą z monetą dwuzłotową układa długopis, a pod planszą z monetą pięciozłotową – klej. Uczniowie dobierają odpowiednie przedmioty do swoich monet. Przeliczają, ile mają pieniędzy i jakie przedmioty mogą za nie kupić. Następnie uczniowie ćwiczą robienie zakupów – wybierają przedmiot lub przedmioty, które chcą zakupić i posługując się udostępnionym przykładem, podają odpowiednią kwotę.
Dla utrwalenia opracowanych treści, uczniowie mogą wykonać makietę sklepu z wykorzystaniem np. opakowań po różnych produktach. Nauczyciel przygotowuje plakietki z cenami i w miarę potrzeb i możliwości ćwiczy z uczniami dokonywanie zakupów.
5. Zakończenie – relaks po zakupach
Na zakończenie zajęć nauczyciel zaprasza uczniów do „strefy SPA” – z wykorzystaniem zgromadzonych masażerów, gąbek, olejków uczniowie wykonują automasaż.
Pobierz materiały do scenariusza
Bibliografia:
- I. Konieczna, B. Kosewska, K. Smolińska, Pewny start. Zajęcia rewalidacyjne. – Szkoła podstawowa 1-3. Funkcjonowanie społeczne. Karty pracy. Poziom 1, wyd. PWN, Warszawa 2016
- https://soswpultusk.pl/projekty-unijne/mysl-kreatywnie-dzialaj-aktywnie/, dostęp z dnia 23.03.2024 r.
Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli