Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 23 kwietnia 2019 roku.
Temat zajęć: Zajęcia relaksująco-zabawowe grupowe.
Uczestnicy zajęć:
dzieci ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Cele ogólne:
- rozwijanie somatognozji
- polisensoryczne oddziaływanie na zmysły
- budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa
- inicjowanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego oraz emocjonalnego z podopiecznymi
- obniżanie napięcia psychofizycznego
Cele operacyjne – dziecko:
- odczuwa przyjemne doznania w ciele
- gromadzi nowe doświadczenia w zakresie dotyku zewnętrznego i propriocepcji
- rozwija percepcję wzroku, słuchu oraz powonienia
- rozwija umiejętność koncentracji uwagi na prezentowanych bodźcach
- doskonali umiejętność czekania na swoją kolej
Metody pracy:
- Żywioły – woda, powietrze
- metoda komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- metoda F. Affolter
- elementy metody H. Wintreberta
- terapia przez zabawę
- elementy muzykoterapii
- elementy aromaterapii
Forma zajęć:
grupowe
Czas zajęć:
60 minut
Pomoce:
- zaklinacz deszczu krótki i długi, grzechotki, marakasy, duże muszle, papierowa tuba (np. po papierowym ręczniku kuchennym)
- odtwarzacz CD, płyta z muzyką relaksującą, płyta z kołysankami, chusta Klanzy
- wentylatorek z przywiązanymi tasiemkami, wachlarz, mgiełka do twarzy, piłeczki z wypustkami
- domowy peeling, schłodzone żelowe maski na zmęczone oczy, maseczka z glinki zielonej
- płatki kosmetyczne, chusteczki papierowe i nawilżające, materace, latarka, koc, zabawki
Tok zajęć
I Rozpoczęcie zajęć
Indywidualne powitanie prowadzącego z każdym dzieckiem w różny sposób, np.: przez podanie ręki, „przywitanie po eskimosku”, „misiowy” uścisk, ukłon, dygniecie, pomachanie ręką z jednoczesnym skandowaniem dzień-do-bry, itp.
II Zajęcia właściwe
1. Relaksacja według Wintreberta.
A) Poczujmy dłoń, przedramię:
- ruchy unoszenia i opuszczania,
- ruchy unoszenia i samodzielnego opadania,
- ruch krążenia,
- ruchy w płaszczyźnie poziomej.
B) Poczujmy całą rękę:
- ruchy unoszenia i opuszczania,
- ruchy unoszenia i samodzielnego opadania,
- ruch krążenia,
- ruchy w płaszczyźnie poziomej,
- ruchy huśtania.
2. Relaksujące dźwięki.
A) Słuchanie dźwięków grzechotek, marakasów, zaklinaczy deszczu:
- z pewnej odległości,
- z bliska,
- wspomaganie dziecka w wydobywaniu dźwięków z instrumentów.
B) Przykładanie do uszu muszli morskich.
C) Mówienie szeptem przez tubę (30 sekund na ucho).
3. Relaks przy muzyce.
Słuchanie muzyki relaksującej w pozycji leżącej na materacu, w zaciemnionym pomieszczeniu:
- owiewanie odkrytych części ciała dziecka powietrzem przy użyciu wentylatorka oraz wachlarza,
- zraszanie twarzy oraz dłoni dzieci mgiełką do twarzy,
- nakładanie na oczy żelowych masek oraz maseczki z zielonej glinki na twarz,
- masaż dłoni oliwką z dodatkiem suchej kaszy manny i kilku kropel olejku różanego,
- masaż stóp piłeczką z wypustkami.
4. Zabawy.
A) Zabawa relacyjno-relaksująca:
- „płynie woda (x 2) – palcem wskazującym rysujemy linię falistą na powierzchni od szyi do brzucha (x 2)
- pada deszcz (x 2) – oklepujemy palcami obu dłoni powierzchnię klatki piersiowej i brzucha (x 2)
- wieje wiatr (x 2) – dmuchamy na dziecko, na jego powierzchnię odkrytą (x 2)
- słońce świeci (x 2) – obie dłonie wykonują ruch głaskania okrężnego klatki piersiowej (x 2)
- a w wodzie kąpią się dzieci (x 2) – obie dłonie wykonują ruch poszczypywania powierzchni brzucha (x 2)”.
B) Podążanie wzrokiem za światłem latarki przemieszczającym się po ciele dziecka i różnych przedmiotach oraz skupianie wzroku na przedmiotach oświetlanych latarką pod kocem.
C) Z chustą Klanzy:
- „Na dnie” – falowanie ponad głowami leżących dzieci, swobodne opadanie chusty na leżących.
- „Wspólna kołderka” – siedzenie w kręgu na podłodze, dzieci przykryte są do pasa chustą, dorośli delikatnie wachlują chustą nad kolanami. Słuchanie kołysanki i jednoczesne kołysanie dzieci w ramionach.
III Zakończenie zajęć
Śpiewanie piosenki „Żegnaj” na melodię „Panie Janie”: („Żegnaj, … (imię) (x 2). Nadszedł czas (x 2). Dzisiaj cię żegnamy, jutro znów spotkamy. Wróć do nas (x 2)”, M. Bogdanowicz „W co się bawić z dziećmi? str.16).
Opracowanie: Emilia Ryszkiewicz
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli