Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 maja 2019 roku.
Bębny afrykańskie – scenariusz zajęć w ramach realizacji innowacji pedagogicznej „W rytmie i w kolorze”
Czas trwania: 45 minut
Cele lekcji
cel główny:
- kształtowanie aktywnej postawy wobec problemów poznawczych, umiejętności współdziałania w zespole, uczenia się od siebie nawzajem z zachowaniem przyjętych norm
cele szczegółowe:
- uczeń dąży do samoakceptacji, buduje pozytywny obraz samego siebie
- uczeń potrafi rozładować napięcia emocjonalne, wyciszyć agresję
- uczeń umie obniżyć poziom stresu
- uczeń jest zmotywowany do podejmowania nowych wyzwań
Metody pracy:
- podające
- aktywizujące
- praktyczne
Formy pracy:
- pogadanka
- ćwiczenia rytmiczne
- ekspresja muzyczno-ruchowa
Środki dydaktyczne:
- bębny afrykańskie (djembe, dundun)
- pałki, „przeszkadzajki”
- markery
- brystol
Przebieg zajęć
- Powitanie uczestników – ćwiczenie „witam wszystkich, którzy…” (mają brata, siostrę, lubią śpiewać itp. – uczeń, którego dotyczy dana informacja, gra dowolny rytm na bębnie).
- Określenie nastroju. Nauczyciel prosi uczniów, aby w skali od 1 do 10 określili swój nastrój, gdzie 1 oznacza źle, a 10 świetnie.
- Ćwiczenie „wywoływanie numerów”. Prowadzący przyporządkowuje cyfrę każdemu uczestnikowi w zależności od liczebności grupy. W ustalonym rytmie (2 uderzenia o kolana, 2 klaśnięcia w ręce) uczeń powtarza dwukrotnie swój numer, a następnie kolegi. Nie zmieniając rytmu wywołana osoba powtarza swoją cyfrę i podaje kolejną. Jeśli ktoś z uczestników zmieni rytm lub zapomni swój numer – odpada.
- Rytm „Fura”. Nauka akompaniamentu do afrykańskiego rytmu „Fura”, wprowadzenie melodii na bębnach basowych. Zamiana instrumentów, tak aby uczniowie mogli spróbować zagrać na każdym z nich i wybrać najbardziej dla siebie odpowiedni.
- Wprowadzenie sygnału – melodii informującej o przejściu z jednego akompaniamentu w drugi lub rozpoczęciu i zakończeniu, wykonuje ją lider grupy.
- Określenie nastroju po zajęciach. Uczniowie otrzymują markery i każdy z nich rysuje buźkę na arkuszu brystolu, oddającą jego samopoczucie.
- Podsumowanie zajęć.
- Podziękowanie i pożegnanie z uczniami.
Autor: Katarzyna Moric – Czytelniczka Portalu