Uczę się rozumieć innych. Mówienie i myślenie. Recenzja książki

Opublikowano: 30 października 2016 roku

cartoon-1769064_640

W poszukiwaniu inspiracji do pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, natrafiłam na książkę, której autorkami są Beata Blok, Zofia Brzeska, Katarzyna Radtke-Michalewska i Małgorzata Marszałek.

„Mówienie i myślenie” jest trzecią częścią cyklu „Uczę się rozumieć innych”, a wcześniejsze dwie to: „Patrzenie i wskazywanie” oraz „Emocje i gesty”.

Książka wzbudziła moje zainteresowanie, ponieważ jej przedmiotem jest niezwykle ważna kwestia w edukacji dzieci z autyzmem, a mianowicie rozwijanie kompetencji społecznych, dokładniej – komunikacyjnych.

Wiemy, że osoby autystyczne mają problemy z rozumieniem zachowań innych ludzi, odczytywaniem ich myśli, stanów emocjonalnych. Dużą trudnością jest dla nich prowadzenie dialogu i rozumienie komunikatów niewerbalnych.

I tu z pomocą przychodzą nam autorki prezentowanej pozycji. Książka składa się ze zbioru dużych, kolorowych zdjęć przedstawiających ludzi w różnych sytuacjach społecznych i wyrażających różne emocje, np. złość podczas kłótni, pocieszanie po stracie kogoś bliskiego, radość z wycieczki w góry, czy otrzymanego prezentu.

Na sąsiedniej stronie znajdują się zadania do wykonania, które polegają na przyporządkowaniu wypowiedzi do osób ze zdjęcia, dobieraniu albo wymyślaniu dialogów adekwatnych do przedstawionej sytuacji, zastanawianiu się, jakie są myśli ukazanych osób. Ostatnie zadanie polega na uzupełnianiu tekstu brakującymi nazwami czynności, co służy nauce rozumienia i używania odpowiednich czasowników. Do wykonywania tych zadań przydadzą nam się karty z wypowiedziami osób oraz ich myślami (w dymkach i chmurkach), które można skopiować, wyciąć i układać na fotografiach. Karty te znajdują się z tyłu książki.

Książka wydrukowana jest na bardzo trwałym, kredowym papierze. Zamieszczone tu fotografie są duże i wyraźne, a rozmieszczenie tekstu sprawia, że korzysta się z niej bardzo wygodnie.

Uczę się rozumieć innych. Mówienie i myślenie” z pewnością jest pozycją, którą warto mieć w swojej biblioteczce terapeuty. Przydatna będzie do pracy z uczniami ze spektrum autyzmu, ale także z innymi dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, np. z niepełnosprawnością intelektualną. Stałe rozwijanie kompetencji społecznych jest bowiem niezbędne, by w przyszłości móc funkcjonować w społeczeństwie.

Omawiana książka ukazała się nakładem wydawnictwa “Harmonia”.

ps1

ps2

ps3

 

 

 

 

 

 

 

Edyta Maroszek

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Comments are closed