Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 30 sierpnia 2018 roku.
Temat: ”Na łące”- rozwijanie inteligencji wielorakich wg H. Gardnera.
Cel główny:
- Rozwijanie inteligencji matematyczno-logicznej
- Rozwijanie inteligencji werbalnej
- Rozwijanie inteligencji przyrodniczej
- Rozwijanie inteligencji ruchowej
- Rozwijanie inteligencji wizualno-przestrzennej
- Rozwijanie inteligencji interpersonalnej
Cele szczegółowe
Uczeń:
- Wzbogaca słownictwo
- Umie liczyć w zakresie 20
- Układa i rozwiązuje zadania tekstowe
- Zna nazwy owadów i zwierząt żyjących na łące
- Współpracuje z grupą
- Poznaje obraz Claude Moneta „Śniadanie na trawie”
- Maluje farbami akwarelowymi w/g własnego pomysłu
Formy pracy: grupowa, indywidualna
Metody: oglądowa, pokazowa, czynne, aktywizujące
Pomoce dydaktyczne: kolorowe bibuły lub zielony koc, zagadki dotyczące owadów i zwierząt żyjących na łące, emblematy biedronek, motyli, koników polnych, bocianów i żabek, pszczoły, sztalugi, reprodukcję obrazu C. Moneta ”Śniadanie na trawie”, serwetki papierowe, folia spożywcza, farby akrylowe, pędzle, fartuszki dla dzieci, palety do farb, słoiczki, kartki A-4,marker, telefon z dyktafonem i aparatem
Przebieg zajęć
W klasie, na dywanie, wspólnie, uczniowie z nauczycielem aranżują łąkę przy użyciu kolorowej bibuły lub zielonego koca. Wszyscy siadają w okręgu i rozwiązują przygotowane przez nauczyciela zagadki o pszczołach, żabach, bocianach, biedronkach, motylach i konikach polnych. Każde z dzieci dostaje emblemat z wymienionym zwierzątkiem. Ich liczba musi być tak przygotowana, aby można było ułożyć treść zadania matematycznego dla dzieci. Przykładowo, układamy zadanie, że na łąkę przylatuje 5 kolorowych motyli, dzieci – motylki przyfruwają na łąkę, pozostała grupa musi przeliczyć głośno, czy jest ich 5, następnie na łąkę przylatują 3 biedronki, dzieci ponownie liczą, ile jest biedronek, ile wszystkich- zwierzątek jest na łące? Jednocześnie pamiętamy, że ma być to również zabawa ruchowo-inscenizacyjna. Zadaniem dzieci jest wspólne ułożenie zapisu działań matematycznych na kartkach A-4 i wykonanie obliczeń. Układanie zadań musi uwzględnia ć ćwiczenie dodawania i odejmowania w zakresie 20.
Urządzamy śniadanie na trawie – dzieci rozkładają kolorowe serwetki i przygotowują do zjedzenia drugie śniadanie, a nauczyciel stawia na sztalugach obraz C. Moneta zatytułowany ”Śniadanie na trawie”. Po zjedzonym posiłku, dzieci wypowiadają się na temat obrazu. Interpretacje dzieci są często zaskakujące i oryginalne, więc można pozwolić im na odgadnięcie tytułu pracy artysty, a ich wypowiedzi nagrać na dyktafon i wykorzystać na przyszłych zajęciach. Dopiero po wypowiedziach dzieci, nauczyciel mówi o obrazie, w jakiej galerii się znajduje i krótko o artyście oraz malarstwie impresjonistycznym.
Malowanie – układamy ławkę szkolną na ławkę, nogi ławek owijamy folia spożywczą, przygotowujemy wszystkie akcesoria potrzebne do malowania i pozwalamy dzieciom na wykonanie dowolnych prac, związanych z wcześniej odbytymi zajęciami, a po skończonym malowaniu o wypowiedzi na temat prac oraz o nadanie swojej pracy tytułu. Prace fotografujemy celem urządzenia wystawy.
Przykładowe zagadki
- Co to za panie mają pasiaste ubranie?
Od nich słodki miodek na pewno dostaniesz.
- Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie
piękne, kolorowe. Lekko unoszą się nad łąką,
gdy tylko zaświeci słonko.
- Czarno-biały fraczek, buciki czerwone, umykają
żaby, gdy idzie w ich stronę.
- Co to za konik?
Wspaniały muzykant.
Wozu nie ciągnie,
za to lubi cykać.
- Skaczą po łące,
pływają w wodzie,
żyją z bocianem
w ciągłej niezgodzie.
- Nosi kubraczek
W czerwone kropki.
Wiosną budzi się do słonka.
Czy już wiecie? To……..
Opracowanie: Marzena Sokołowska-Toczyńska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli