Rozwijanie inteligencji wielorakich wg H. Gardnera – konspekt zajęć „Na łące”

Opublikowano: 30 sierpnia 2018 roku

Temat: ”Na  łące”- rozwijanie inteligencji wielorakich  wg H. Gardnera.

Kolorowy motyl na łące

Cel główny:

  • Rozwijanie inteligencji matematyczno-logicznej
  • Rozwijanie inteligencji werbalnej
  • Rozwijanie inteligencji przyrodniczej
  • Rozwijanie inteligencji ruchowej
  • Rozwijanie inteligencji wizualno-przestrzennej
  • Rozwijanie inteligencji interpersonalnej

Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wzbogaca słownictwo
  • Umie liczyć w zakresie 20
  • Układa i rozwiązuje zadania tekstowe
  • Zna nazwy owadów i zwierząt żyjących na łące
  • Współpracuje z grupą
  • Poznaje obraz Claude Moneta „Śniadanie na trawie
  • Maluje farbami akwarelowymi w/g własnego pomysłu

Formy pracy: grupowa, indywidualna

Metody: oglądowa, pokazowa, czynne, aktywizujące

Pomoce dydaktyczne: kolorowe bibuły lub zielony koc, zagadki dotyczące owadów i zwierząt żyjących na łące, emblematy biedronek, motyli, koników polnych, bocianów i żabek, pszczoły, sztalugi, reprodukcję obrazu C. Moneta ”Śniadanie na trawie”, serwetki papierowe, folia spożywcza, farby akrylowe, pędzle, fartuszki dla dzieci, palety do farb, słoiczki, kartki A-4,marker, telefon z dyktafonem i aparatem

Przebieg zajęć

W klasie, na dywanie, wspólnie, uczniowie z nauczycielem aranżują łąkę przy użyciu kolorowej bibuły lub zielonego koca. Wszyscy siadają w okręgu i rozwiązują przygotowane przez nauczyciela zagadki o pszczołach, żabach, bocianach, biedronkach, motylach i konikach polnych. Każde z dzieci dostaje emblemat z wymienionym zwierzątkiem. Ich liczba musi być tak przygotowana, aby można było ułożyć treść zadania matematycznego dla dzieci. Przykładowo, układamy zadanie, że na łąkę przylatuje 5 kolorowych motyli, dzieci – motylki przyfruwają na łąkę, pozostała grupa musi przeliczyć głośno, czy jest ich 5, następnie na łąkę przylatują 3 biedronki, dzieci ponownie liczą, ile jest biedronek, ile wszystkich- zwierzątek jest na łące? Jednocześnie pamiętamy, że ma być to również zabawa ruchowo-inscenizacyjna. Zadaniem dzieci jest wspólne ułożenie zapisu działań matematycznych na kartkach A-4 i wykonanie obliczeń. Układanie zadań musi uwzględnia ć ćwiczenie dodawania i odejmowania w zakresie 20.

Urządzamy śniadanie na trawie – dzieci rozkładają kolorowe serwetki i przygotowują do zjedzenia drugie śniadanie, a nauczyciel stawia na sztalugach obraz C. Moneta zatytułowany ”Śniadanie na trawie”. Po zjedzonym posiłku, dzieci wypowiadają się na temat obrazu. Interpretacje dzieci są często zaskakujące i oryginalne, więc można pozwolić im na odgadnięcie tytułu pracy artysty, a ich wypowiedzi nagrać na dyktafon i wykorzystać na przyszłych zajęciach. Dopiero po wypowiedziach dzieci, nauczyciel mówi o obrazie, w jakiej galerii się znajduje i krótko o artyście oraz malarstwie impresjonistycznym.

Malowanie – układamy ławkę szkolną na ławkę, nogi ławek owijamy folia spożywczą, przygotowujemy wszystkie akcesoria potrzebne do malowania i pozwalamy dzieciom na wykonanie dowolnych prac, związanych z wcześniej odbytymi zajęciami, a po skończonym malowaniu o wypowiedzi na temat prac oraz o nadanie swojej pracy tytułu. Prace fotografujemy celem urządzenia wystawy.

 

Przykładowe zagadki

  1. Co to za panie mają pasiaste ubranie?

Od nich słodki miodek na pewno dostaniesz.

  1. Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie

piękne, kolorowe. Lekko unoszą się nad łąką,

gdy tylko zaświeci słonko.

  1. Czarno-biały fraczek, buciki czerwone, umykają

żaby, gdy idzie w ich stronę.

  1. Co to za konik?

Wspaniały muzykant.

Wozu nie ciągnie,

za to lubi cykać.

  1. Skaczą po łące,

pływają w wodzie,

żyją  z bocianem

w ciągłej niezgodzie.

  1. Nosi kubraczek

W czerwone kropki.

Wiosną budzi się do słonka.

Czy już wiecie? To……..

 

Opracowanie: Marzena Sokołowska-Toczyńska

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz