Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 19 czerwca 2019 roku.
Czas trwania: 60 minut
Temat: Ćwiczenia rozwijające mowę i myślenie. Utrwalanie podstawowych wiadomości o rzeczowniku, czasowniku i przymiotniku. Wykorzystanie TIK.
Cel ogólny:
- rozwijanie koncentracji uwagi
- utrwalenie wiadomości o rzeczowniku, czasowniku i przymiotniku
- doskonalenie mowy i procesów myślowych
- wzbogacanie słownictwa
Cele operacyjne(uczennica potrafi):
- wskazać rzeczowniki, czasowniki i przymiotniki wśród podanych wyrazów
- opisać obrazek za pomocą rzeczowników, czasowników, przymiotników
- ułożyć wyrazy w kolejności alfabetycznej
- dobrać przymiotniki do podanych rzeczowników
- utworzyć czasowniki od podanych rzeczowników
- skoncentrować się na wykonywanym zadaniu
Środki dydaktyczne:
tablica, mazaki, kredki, długopis, karta pracy 1, obrazki, pudełka, kolorowy papier, karteczki z wyrazami, kolorowe kubeczki, komputer (https://learningapps.org/3221145)
Formy pracy:
indywidualna
Metody:
pogadanka, aktywizująca (burza mózgów, zabawa dydaktyczna z elementami metody „kodowanie na dywanie”), zadaniowa (karty pracy), praca z komputerem
Przebieg zajęć
1. Faza wstępna:
- powitanie, czynności organizacyjne, zapoznanie z celami zajęć („nacobezu”)
- przypomnienie podstawowych wiadomości o rzeczowniku, czasowniku i przymiotniku
2. Faza realizacji:
- wskazywanie rzeczowników, czasowników i przymiotników wśród podanych wyrazów
- dobieranie wyrazów do odpowiednich obrazków
- opisywanie obrazka z wykorzystaniem części mowy (np. rzeczowniki: kot, szczur, trawa, łapa, ogon, głowa, oczy; przymiotniki: ładny, biało-szary, duży, zabawny, zielona, przyjazny; czasowniki: leży, podchodzi, dotyka, patrzy, wącha, rośnie)
- układanie wyrazów w kolejności alfabetycznej
- dobieranie przymiotników do podanych rzeczowników oraz tworzenie czasowników od podanych rzeczowników (karta pracy 1)
- zabawa dydaktyczna „zakodowane części mowy”(z użyciem kolorowych kubeczków)
- praca z komputerem – rozpoznajemy części mowy
3) Faza końcowa:
- podsumowanie zajęć, pochwały słowne za zaangażowanie w pracę na lekcji
Załącznik:
Karta pracy 1
1) Dopisz przymiotniki do podanych rzeczowników:
lody – (jakie?) ………………………………………….
ryba – (jaka?) ……………………………………………..
statek – (jaki?) ………………………………………………
2) Utwórz czasownik od podanych rzeczowników:
(co?) uśmiech – (co robi?)……………………..
(kto?) śpioch – (co robi?) …………………….
(kto?) przewodnik – (co robi?) ……………………..
(co?) płacz – (co robi?) …………………….
Autor: Barbara Frankiewicz – Czytelniczka Portalu