Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 marca 2020 roku.

Konspekt zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z przedszkola „0”
Temat: Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz chwytu szczypcowego.
Imię i nazwisko prowadzącego:
Katarzyna Pawłowska
Czas trwania:
1 godzina lekcyjna
Cele ogólne:
- Usprawnianie koordynacji oko – ręka oraz siły palców (chwytu szczypcowego w celu prawidłowego utrzymywania narzędzia pisarskiego).
- Stymulowanie sprawności analizatorów wzrokowego i słuchowego oraz grafomotoryki.
Cele szczegółowe – uczeń:
- Rozumie i wykonuje polecenia prowadzącego.
- Potrafi słuchać muzyki z jednoczesnym naśladowaniem określonych czynności (koordynuje pracę ucho – oko – ręka).
- Układa obrazek z części w całość i czyta z pomocą nauczyciela wyraz oraz go literuje.
- Słucha w skupieniu wiersza w oparciu o ilustrację. Odpowiada na proste pytania.
- Zna i nazywa jesienne kolory. Wie, że kolory można łączyć w celu otrzymania nowych.
- Rysuje obiema rękami z jednoczesnym powtarzaniem rymowanki.
- Poprawnie trzyma narzędzia pisarskie i inne w ręku.
- Koncentruje się na wykonywanych działaniach.
- Przekłada sznurek przez dziurki doskonaląc przy tym precyzję ruchów oraz koordynację bilateralną.
- Nabiera wodę do pipetki oraz nanosi krople wody na kuleczki waty ćwicząc przy tym siłę palców i koordynację ruchów.
Środki dydaktyczne:
biała kartka, rytmiczna muzyka, obrazek pocięty na części oraz wyraz, wiersz pt. ”Idzie lasem Pani Jesień”, liście w różnych kolorach, trzy przeźroczyste torebki z zamknięciem, farba żółta, czerwona, zielona, czarna, biała tablica i mazaki ścieralne, filcowy liść, sznurek, karta pracy, zabarwiona woda w kubeczku, pepitka.
Zadania z podstawy programowej:
1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
Wymagania końcowe z podstawy programowej:
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka
7. Wykonuje czynności, takie jak: (…) trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania.
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka
4. Rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;
7. Eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; (…) porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, (…) w skupieniu słucha muzyki;
8. Wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp., tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru, wyjaśnia sposób powstania wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów, przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, (…);
9. Czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;
18. Posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.
Metody:
elementy terapii ręki, elementy Edukacji przez Ruch D. Dziamskiej, elementy Integracji Sensorycznej.
Forma:
indywidualna
Przebieg:
- Powitanie ucznia, stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery podczas zajęć.
- Edukacja przez ruch – zabawa rytmiczna z białą kartką przy muzyce.
- Układanie obrazka pociętego na części oraz podpisu – próby odczytania wyrazu. Ułożenie wyrazu z liter.
- Wysłuchanie wiersza „Idzie lasem Pani Jesień”. Rozmowa na temat wiersza i jesieni. Oglądanie jesiennych liści.
- „Czary mary – czyli jak powstają kolory”. Mieszanie kolorów w celu uzyskania nowych.
- Rysowanie oburącz po śladzie liścia na białej tablicy z jednoczesnym powtarzaniem rymowanki.
- Filcowy liść – przekładanie sznurka przez dziurki dookoła liścia.
- „Pada, pada deszcz…” – nabieranie zabarwionej wody przez pipetkę i skraplanie jej na kuleczki z waty.
- Podsumowanie: Co najbardziej podobało Ci się dzisiaj na zajęciach? Nagrodzenie dziecka naklejką.
Autor: Katarzyna Pawłowska – Czytelniczka Portalu