Scenariusz zajęć twórczych dla klasy III szkoły podstawowej

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 stycznia 2015 roku.

Współczesny świat potrzebuje ludzi kreatywnych, otwartych, potrafiących pracować w zespole oraz rozwiązywać problemy w sposób twórczy. Od najmłodszych lat powinniśmy zatem rozwijać postawy twórcze wśród dzieci wykorzystując ich naturalne potrzeby poznawania świata, aktywności, samodzielnego docierania do wielu rozwiązań.

Oto propozycja zajęć rozwijających płynność, giętkość i oryginalność myślenia.


Scenariusz zajęć twórczych

Temat: Stymulowanie płynności, giętkości i oryginalności myślenia

Czas trwania: 45 minut

Prowadząca: mgr Karolina Leśniak – Wilk

Cele:myślenie, kreatywność

  • rozwijanie myślenia dywergencyjnego: płynności, giętkości, oryginalności myślenia
  • doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi
  • poszerzanie słownictwa

1.Powitanie – Imię i nastrój

Uczestnicy siadają w kręgu, mówią swoje imię w określony, podany przez prowadzącego sposób, np. bardzo wesoło, smutno, nieśmiało, pytając.

 2. Co jest potrzebne do…?

Prowadzący rozpoczyna zabawę od słów: „Co jest potrzebne do….?”, na przykład:

  • łowienia ryb
  • upieczenia ciasta
  • zdobycia wysokiej góry
  • podróży na Antarktydę

Następnie rzuca piłeczkę do wybranej osoby, a ta wymienia jedną rzecz, która jej zdaniem jest potrzebna do zrealizowania danego zadania, potem rzuca piłkę do następnej osoby itd. Po kilkunastu odpowiedziach, osoba trzymająca piłkę, wymyśla nowy rodzaj zadania.

3. Co by było, gdyby?

Zajęcia dalej toczą się w kręgu. W tym ćwiczeniu chodzi o to, by uczestnicy podawali jak najbardziej pomysłowe odpowiedzi. Możemy zapytać np?

  • Co by było, gdyby psy zaczęły mówić ludzkim głosem?
  • Co by było, gdyby śpiew był prawnie zabroniony?
  • Co by było, gdyby drzewa nagle zaczęły produkować benzynę?
  • Co by było, gdyby ludzie spali przez 23 godziny i wstawali tylko na jedną godzinę?
  • Co by było, gdyby zlikwidowano Boże Narodzenie?
  • Co by było, gdyby nasze rzęsy rosły tak szybo jak włosy?
  • Co by było, gdyby woda na kuli ziemskiej była czerwona?

Chętne osoby odpowiadają.

4. Co to jest?

Prowadzący wyszukuje ciekawie brzmiące, rzadkie wyrazy. Pyta dzieci, co one oznaczają oraz prosi o wymyślenie definicji na nowo (w przypadku, gdy uczestnicy nie wiedzą). Przykładowe wyrazy:

  • kapkan
  • rubrycela
  • rysak

Kapkan — z języka tureckiego: pułapka z przynętą na wilki, lisy i kuny.

Rubrycela — kalendarz kościelny zawierający porządek odprawiania nabożeństw na poszczególne dni.

Rysak — szybko biegnący koń.

5. Co robi mgła?

Mówimy: deszcz pada, kropi, siąpi, leje, moczy itd. Co robi mgła? Uczniowie podają swoje propozycje. Po jakimś czasie zadajemy następne pytanie:

  • Co robi śnieg?
  • Co robi słońce?
  • Co robi księżyc?
  • Co robi świt?
  • Co robi wiatr?
  • Co robi muzyka?

Osoby chętne mogą same wymyśleć pytanie.

6. Co można zamknąć?

Uczestnikom zadajemy pytania, zmieniając od czasu do czasu, w niespodziewanym momencie, pytanie:

  • Co można zamknąć?
  • Co można otworzyć?
  • Co można policzyć?
  • Czego nie można policzyć?
  • Czego człowiek ma za dużo?
  • Czego człowiek ma za mało?
  • Co może się wyczerpać?
  • Czego człowiek nie jest w stanie wyczerpać?
  • Co da się zobaczyć?
  • Czego nie da się zobaczyć?
  • Co da się dotknąć?
  • Czego nie można dotknąć?

Zachęcamy dzieci, by podawały odpowiedzi, zaskakujące, wyjątkowe, zabawne.

7. Pożegnanie „Przybicie piątki”

 

Scenariusz zajęć twórczych pracowano na podstawie:

Krzysztof J. Szmidt, Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, wyd. Helion, 2008

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz