Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 stycznia 2022 roku.
Założenia programowe
Program zajęć artystycznych został stworzony z myślą o uczniach z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego i z opinią psychologiczno-pedagogiczną, uczących się w klasach integracyjnych. Założeniem programu jest wspomaganie uczniów w ich rozwoju artystycznym, poprzez arteterapię, w której zawiera się: muzykoterapia, choreoterapia, teatroterapia (szczególny nacisk został położony na dramę), bajkoterapia. W szczególności ma to na celu wzmacnianie poczucia własnej wartości u uczniów, wzmocnienie motywacji, pobudzenie ich do twórczych działań, postawy promowania pozytywnych zachowań takich jak: odpowiedzialność, wytrwałość, umiejętność pracy w zespole. A przede wszystkim ma to pomóc uczniom w funkcjonowaniu z własną niepełnosprawnością poprzez wyrażanie uczuć i harmonijny rozwój osobowości. Program ma charakter innowacyjny, ponieważ łączy elementy programu wychowawczego i edukacyjnego, a także terapeutycznego. Niewykluczone jest włączanie do projektu uczniów bez orzeczenia, ze względu na potrzeby organizacyjne, a także promowanie integracji.
Zajęcia wspomagające wszechstronny rozwój artystyczny uczniów klas II i III odbywają się raz w tygodniu. Będą realizowane w roku szkolnym … w ramach zajęć pozalekcyjnych i dotyczą uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia i z opinią psychologiczno-pedagogiczną. Program uwzględnia potrzeby i możliwości uczniów i jest dostosowany do warunków dydaktycznych, lokalowych i organizacyjnych szkoły. Zajęcia warsztatowe metodą dramy, próby do przedstawienia i jego prezentacja odbywają się w holu szkoły. Zajęcia poświęcone sprawom organizacyjnym, dekoracjom i innym elementom arteterapii prowadzone są w sali dydaktycznej.
Na szczególną uwagę zasługuje szeroko stosowana w programie metoda dramy, czyli niezastąpiona metoda pedagogiczna i terapeutyczna, która daje nieograniczone możliwości działania, a w rezultacie przynosi wiele satysfakcji i pozytywnych efektów w życiu ucznia i nauczyciela.
Cele programu
Cele główne:
- wszechstronny rozwój artystyczny ucznia niepełnosprawnego,
- wzmocnienie poczucia własnej wartości,
- rozwijanie kreatywności i wyobraźni,
- rozwijanie twórczego myślenia,
- kształtowanie osobowości pod względem moralno-społecznym i poznawczym,
- rozwijanie komunikacji interpersonalnej.
Cele szczegółowe:
- uwrażliwienie uczniów na sztukę,
- rozwijanie twórczej aktywności,
- rozwijanie u uczniów pozytywnych cech charakteru, tj.: otwartość, odpowiedzialność, wytrwałość, dyscypliny,
- rozwijanie pamięci, myślenia wyobraźni,
- wdrażanie do samodzielności,
- mobilizowanie do brania udziału w imprezach artystycznych,
- kształtowanie umiejętności pracy w zespole,
- nabywanie umiejętności wyrażania swoich emocji,
- wypracowanie różnorodnych sposobów radzenia sobie ze stresem,
- uwrażliwianie zmysłowe,
- stwarzanie możliwości bycia w różnych rolach społecznych i relacjach interpersonalnych,
- kształtowanie zdolności empatycznych.
Metody realizacji:
- elementy muzykoterapii ze szczególnym uwzględnieniem muzyki relaksacyjnej,
- elementy choreoterapii ze szczególnym uwzględnieniem tańca i zajęć muzyczno-ruchowych,
- elementy teatroterapii ze szczególnym uwzględnieniem dramy i pantomimy,
- elementy biblioterapii, szczególnie bajkoterapia,
- elementy Kinezjologii Edukacyjnej,
- elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne,
- elementy pedagogiki zabawy.
Formy realizacji:
- grupowa i indywidualna,
- warsztatowa.
Tematyka zajęć:
- Ćwiczenia integrujące zespół.
- Ćwiczenia relaksacyjne.
- Zabawy muzyczne.
- Ćwiczenia muzyczno-ruchowe.
- Improwizacje ruchowe przy muzyce.
- Drama – odgrywanie ról.
- Projektowanie i wykonywanie scenografii.
- Bajki terapeutyczne – praca z tekstem.
- Ćwiczenia Kinezjologii Edukacyjnej.
- Ćwiczenia Ruchu Rozwijającego W. Sherborne.
Przewidywane osiągnięcia
Uczestnik zajęć artystycznych:
- ma poczucie własnej wartości,
- wyraża emocje adekwatnie do sytuacji,
- umie rozładować negatywne emocje poprzez ruch i taniec,
- swoją postawą promuje pozytywne wzorce zachowań,
- chętnie bierze udział w zajęciach i konkursach artystycznych,
- nawiązuje pozytywne kontakty rówieśnicze,
- potrafi współpracować w grupie,
- konfrontuje wyobrażenia na swój temat,
- dostrzega potrzeby innych,
- potrafi zaprezentować się przed publicznością.
Ewaluacja celów
W celu sprawdzenia realizacji poszczególnych celów, konieczne jest opracowanie ankiety skierowanej do rodziców dzieci objętych integracją. Narzędziem wspomagającym badanie będzie wywiad z uczestnikami programu, a także codzienna obserwacja ich zachowań i postępów. Na podstawie zebranych informacji nauczyciele dokonają wnikliwej analizy i ewaluacji działań, niezbędnych do dalszego prowadzenia zajęć artystycznych. Opracowanie wniosków umożliwi uzyskanie wiedzy na temat przydatności tego typu zajęć w ocenie uczniów i rodziców.
Autor: Anna Sochocka – Suchara – Czytelniczka Portalu