Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 23 kwietnia 2016 roku.
Data:
Grupa wiekowa:
Miejsce:
Scenariusz:
Prowadząca:
Cel główny:
- Zapoznanie uczniów z tematyką autyzmu,
- Zapoznanie uczniów z charakterystycznymi cechami osób z autyzmem (relacje społeczne, komunikowanie się, zachowania, upodobania osób z autyzmem),
- Uświadomienie, że autyzm jest różnorodny,
- Uwrażliwienie uczniów na osoby ze spektrum autyzmu,
- Pogłębienie wiedzy na temat samego siebie
Przewidywane osiągnięcia:
Uczeń:
- wie, że są różne rodzaje niepełnosprawności,
- wie, że autyzm jest jedną z niepełnosprawności,
- wie, że osoba z autyzmem ma problemy w zakresie relacji społecznych, komunikowania się i zainteresowań,
- potrafi podać cechy charakterystyczne dla wybranej osoby z autyzmem w zakresie relacji społecznych, komunikowania się
i zainteresowań
Środki dydaktyczne:
- komputer, głośniki,
- film pt.: „Podróż Marii”,
- wydruk rysunku twarzy Marii,
- flamastry, markery, szpilki,
- prezentacja multimedialna,
- piktogramy,
- rękawice ogrodowe, gogle narciarskie, przedmioty do rozpoznawania, pudełko
Przebieg zajęć:
Powitanie
Poproszenie dzieci o zajęcie miejsc na dywanie.
Wstęp. Wprowadzenie do tematu.
Prowadzący pyta dzieci, z czym kojarzy im się słowo „ niepełnosprawność”. Następnie pyta czy znają kogoś z niepełnosprawnością i jakiego rodzaju ona jest. Prowadzący pyta o to, czego potrzebują te osoby, co im pomaga poradzić sobie z trudnościami w życiu codziennym. Dzieci udzielają odpowiedzi, np. osoba niewidoma potrzebuje białej laski, pomagają jej informacje dźwiękowe na przejściu dla pieszych, itp. Jeśli dzieci nie wymieniają autyzmu, prowadzący pyta, czy spotkali kogoś z autyzmem.
Przedstawienie postaci Marii. Prezentacja książki
Wyjaśnienie, że na dzisiejszych zajęciach chcemy opowiedzieć o Marii- dziewczynce z autyzmem. Jej tata jest, który jest rysownikiem stworzył o niej książkę- komiks „Maria i ja”. Książka ta składa się z rysunków, bo Maria ma problem z rozumieniem mowy i łatwiej jest jej rozumieć obrazki. Tata Marii narysował także rysunki do filmu, który prowadzący zechce przedstawić.
Prezentacja filmu, pt.: „ Podróż Marii”
Rozmowa na temat filmu, co dzieci zapamiętały na temat Marii. Tworzenie charakterystyki Marii.
Prowadzący przyczepia na tablicy kartkę z rysunkiem twarzy Marii, rozkłada na stoliku piktogramy obrazujące cechy Marii, pyta dzieci co zapamiętały na temat Marii. Prowadzący moderuje rozmowę, naprowadza dzieci, zadając pytania: Czy Maria woli bawić się z innymi czy sama?, itp.
Jeśli jakieś dziecko wymienia prawidłowo cechę- podchodzi do prowadzącego. Dziecko może samodzielnie odszukać piktogram odnoszący się do danej cechy lub prowadzący podaje mu odpowiedni obrazek.
- Uwaga dla prowadzącego:
Po jednej stronie portretu Marii można doczepiać obrazki rzeczy lubianych i tych, z którymi Maria dobrze sobie radzi i co lubi, a po drugiej stronie arkusza przyklejamy rzeczy, których nie lubi i z czym sobie nie radzi.
Kontakty społeczne: woli bawić się sama, nie rozumie emocji innych osób.
Sposób porozumiewania się: używa piktogramów (obrazków) do komunikowania się, lubi mieć plan.
Zainteresowania: lubi jeść, lubi się śmiać, rwać karteczki, lubi bawić się piaskiem lub obserwować kapiącą wodę.
Mocne strony: ma świetną pamięć do imion, ma supercharyzmę do hipnotyzowania ludzi uśmiechem, superkoncentracja przy jedzeniu.
Trudności: nie lubi chaosu, wiązania butów, zasuwania zamków błyskawicznych, samodzielnie się kąpać, używać telefonu, otwierać puszki, zakładać kamizelkę ratunkową
Zapoznanie dzieci ze znakami Makatonu
Wyjaśnienie dzieciom czym jest Makaton. Zapoznanie ich z podstawowymi gestami ( dobrze, źle, tak, nie, jeść, pić, siku, jechać, rozbierać się, ubierać się, koniec).
Doświadczenia sensoryczne
- Rozpoznawanie przedmiotów w rękawicach ogrodowych (narciarskich) z zawiązanymi oczami.
- Rozpoznawanie zapachów, smaków z zawiązanymi oczami.
- Próby trafienia do celu w goglach narciarskich.
- Przeciążenia sensoryczne- film „ Sensory overload”+ doświadczenia
- Próby obrysowania labiryntu w odbiciu lustrzanym.
Podziękowanie za uczestnictwo w zajęciach i pożegnanie.
Opracowanie:
Joanna Dyczko