Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 4 grudnia 2017 roku.
Kurs Rewalidacja Indywidualna to nasza propozycja skierowana głównie do nauczycieli i terapeutów pracujących z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a także do osób zainteresowanych poruszaną problematyką.
Kurs ma charakter doskonalący oraz pogłębiający kompetencje nauczycieli i specjalistów w zakresie planowania i realizacji terapii ucznia z niepełnosprawnością. Uczestnicy zdobywają wiedzę i umiejętności dotyczące prowadzenia dokumentacji przebiegu terapii – IPET i „Dziennik zajęć rewalidacyjnych” oraz pogłębiają wiedzę na temat zastosowania w terapii adekwatnych do potrzeb ucznia procedur osiągania celów na wszystkich etapach edukacyjnych. A wszystko to w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego.
Szkolenie ma postać e-learningu. Trwa 15 godzin dydakycznych realizowanych w formie samokształcenia oraz wymiany doświadczeń na Forum Portalu Pedagogika Specjalna.
Uczestnicy realizują szkolenie w odpowiednim dla siebie tempie i w dowolnym czasie. Kurs zakończy się uzupełnieniem ankiety monitorującej efekty wdrożenia nowych umiejętności do praktyki szkolnej. Przez cały czas trwania Kursu mają Państwo możliwość kontaktu z trenerem – panią Renatą Flis.
Cele ogólne
- Poznanie obowiązujących przepisów prawa oświatowego w zakresie organizacji edukacji uczniów z niepełnosprawnościami.
- Kształcenie umiejętności planowania i programowania rewalidacji adekwatnie do zdiagnozowanych możliwości psychofizycznych i potrzeb ucznia w IPET oraz „Dzienniku zajęć rewalidacyjnych” – cele ogólne, szczegółowe , cele S.M.A.R.T.
- Zastosowanie w praktyce modeli pracy z uczniem: niesłyszącym lub słabo słyszącym, z niepełnosprawnością intelektualną, z niepełnosprawnością sprzężoną, z uczniem z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, w szczególności poprzez zastosowanie skutecznych metod terapii i środków
- Wzmacnianie poczucia sprawczości i rozwinięcie kompetencji w zakresie wspierania w rozwoju ucznia z niepełnosprawnością w przedszkolu, szkole i placówce.
Treści szkolenia
- Nowe przepisy prawa oświatowego – interpretacja.
- Rewalidacja indywidualna – podstawowe pojęcia, cele, zadania i zasady organizacji zajęć.
- Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania dziecka, ocena efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej – obszary, narzędzia.
- Planowanie w rewalidacji indywidualnej w IPET i „Dzienniku zajęć rewalidacji indywidualnej/grupowej”, prawidłowe zapisywanie tematów zajęć w dzienniku.
- Niektóre metody usprawniania umiejętności funkcjonalnych oraz metody terapii dla poszczególnych niepełnosprawności.
- Przykłady dobrych praktyk.
Materiały i środki dydaktyczne: dzienniki urzędowe, prezentacje multimedialne, opracowania własne, przykłady dobrych praktyk: wielospecjalistyczne oceny poziomu funkcjonowania; programy rewalidacji, wzory dokumentów (IPET, Dziennik lekcyjny dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym).
Kurs Rewalidacja Indywidualna opracowała pani Renata Flis – nauczyciel dyplomowany, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, oligofrenopedagog, trener, coach. Wieloletni doradca metodyczny do spraw kształcenia integracyjnego, obecnie doradca metodyczny zajmujący się organizowaniem wspomagania rozwoju szkół i przedszkoli w Gminie Miejskiej Kraków. Autorka książek i publikacji. W ostatnim czasie autor i realizator scenariusza warsztatów dla konsultantów ośrodków doskonalenia nauczycieli z całej Polski w zakresie wspomagania nauczycieli w rozwijaniu u uczniów kompetencji kluczowych. Organizator wielu konferencji, seminariów i warsztatów dla nauczycieli z całej Polski.