Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 3 grudnia 2018 roku.
Diagnoza ucznia: autyzm
Uczeń: klasa VIII
Cel główny:
- rozwój i aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowości ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w procesie dydaktyczno – wychowawczym realizowanym w szkole, a w dalszej kolejności przygotują go do dorosłego życia.
Cele szczegółowe:
1. Rozwój społeczno – emocjonalny ucznia:
- rozwijanie emocji oraz wzmacnianie pozytywnego kontaktu emocjonalnego,
- uczenie zachowań właściwych dla danych sytuacji społecznych,
- rozwijanie umiejętności rozumienia siebie, innych ludzi, sytuacji społecznych,
- ćwiczenie umiejętności odczytywania i interpretacji komunikatów niewerbalnych,
- doskonalenie myślenia perspektywicznego, zdolności przewidywania skutków, jakie dane zachowanie może mieć w przyszłości,
- kształtowanie umiejętności prowadzenia dialogu,
- wdrażanie do przestrzegania obowiązujących norm społecznych.
2. Kształcenie umiejętności rozkodowania znaczeń, poleceń i informacji:
- poprawa umiejętności spostrzegania, odbioru i przetwarzania informacji napływających z otoczenia,
- usprawnianie techniki czytania ze zrozumieniem.
3. Usprawnianie pamięci słuchowej i fonologicznej:
- ćwiczenia w zapamiętywaniu wypowiedzi nauczyciela,
- ćwiczenia w zapamiętywaniu nowych wyrazów i terminów,
- przezwyciężanie trudności w rozumieniu poleceń nauczyciela.
4. Kształtowanie umiejętności aktywnego spędzania wolnego czasu.
5. Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach szkolnych – stała pomoc w opanowaniu bieżącego materiału.
6. Ćwiczenia spostrzegawczości i koncentracji uwagi.
7. Motywowanie ucznia do podejmowania wysiłku umysłowego poprzez częste stosowanie zachęt i pochwał.
8. Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa i samooceny ucznia.
Metody:
- oparte na słowie (praca z tekstem, opowiadanie, pogadanka),
- praktycznego działania,
- podglądowe,
- stymulacja polisensoryczna (np. gry stymulacyjne),
- aktywizujące (np. gry dydaktyczne),
- zabawy (np. manipulacyjne, konstrukcyjne).
Plan rewalidacji indywidualnej dla ucznia z autyzmem opracowała: Aleksandra Lenart
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli