Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 16 sierpnia 2018 roku.
Autor: Agata Borowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Uczestnicząc w rzeczywistości edukacyjnej uczniów z zespołem Aspergera, odniosłam się w swoim opracowaniu do tzw. uwag wpisywanych przez nauczycieli przedmiotowych uczniom z ZA do dziennika lekcyjnego, ku refleksji i zadumie dla nauczycieli.
NAUCZYCIELU, ZANIM WPISZESZ UWAGĘ DLA UCZNIA Z ZESPOŁEM ASPERGERA… zastanów się z czego to wynika?
Przykłady uwag w dzienniku szkolnym:
- ,,Mimo zachęt i próśb, uczeń niechętnie podejmuje aktywność, używa ostrych słów”.
- ,,Odmawia pracy na lekcji. Ma świadomość, iż wiąże się to z oceną niedostateczną.
- Na ten moment uczeń ma trzy oceny niedostateczne za zadania, których nie oddaje”.
- „Uczeń nie chce siedzieć w pierwszej ławce lub drugiej, żeby być bliżej nauczyciela (…)”.
- ,,Na pytanie nauczyciela co robi – odpowiedział, że to jego prywatna sprawa. Został odesłany do pokoju zawieszeń”.
- ,,Uczeń wdaje się w dyskusję z nauczycielem, poddaje w wątpliwość jego polecenia oraz próby zdyscyplinowania grupy”.
- ,,Uczeń śpi na lekcji, nie prowadzi notatek, wcześniej przeszkadzał”.
- ,, (…) nieustannie telefon na lekcji – sześciokrotnie zwróciłam mu uwagę w przeciągu 15 minut”.
- ,,Kłóci się z nauczycielem (…)”.
Jak mogą manifestować się specyficzne trudności dzieci z zespołem Aspergera w różnych obszarach?
-
Obszar językowo-komunikatywny
a) Co obserwujemy? (przykłady sytuacji i zachowań dziecka)
- Nauczyciel pyta: ,,Kubo, czy możesz podać mi zeszyt?” Odpowiedź Kuby: ,,tak” (uczeń odpowiedział na pytanie, ale nie zorientował się, że nauczycielowi chodzi o podanie przez Kubę zeszytu, a nie udzielenie informacji).
- Nauczyciel mówi: ,,Kubo, nie biegaj” (dziecko skacze, bo nauczyciel mu tego nie zabronił).
- Nauczyciel mówi: ,,Dlaczego Kubo nie przyszedłeś na umówione spotkanie w szkole?” Kuba tłumaczy, że przyszedł, ale nauczyciela nie było (nauczyciel spóźnił się 3 minuty, a uczeń nie zaczekał – uznał, że nauczyciel nie przyszedł na umówioną godzinę, więc spotkania nie będzie).
- Nauczyciel mówi: ,,Jeśli kogoś z was nie interesuje temat lekcji, to może niech sam ją poprowadzi?” (uczeń z ZA odbierze pytanie dosłownie i zgłasza się, że może poprowadzić lekcję).
b) Przyczyny:
- zasadnicze i sztywne przestrzeganie reguł, np. dotyczących czasu, miejsca,
- dosłowne odbieranie poleceń nauczyciela,
- istnienie stereotypów werbalnych (w rozmowach uczniowie z ZA mogą poruszać ograniczony zakres tematów, które są interesujące dla nich, nie zauważając znudzenia swoich rozmówców, jednocześnie nie rozumiejąc, dlaczego wykazują zniecierpliwienie).
-
Obszar społeczny
a) Co obserwujemy? (przykłady sytuacji i zachowań dziecka)
- Dzieci w klasie śmieją się z opowiedzianego głośno żartu przez nauczyciela lub inne dziecko (uczeń z ZA będzie przekonany, że wszyscy w klasie razem z nauczycielem śmieją się z niego).
- Uczeń z ZA traktuje opowieści kolegów i koleżanek bardzo dosłownie, nie rozumie sarkazmu, nie wyczuwa złośliwości, ironii.
- Podczas przegranej w grze zespołowej, uczeń z ZA może gwałtownie zareagować na przegraną.
- Ma trudności z pracą w grupach klasowych (woli pracować sam, narzuca innym pomysły, nie słucha propozycji kolegów, uparcie forsuje własny punkt widzenia lub w ogóle nie uczestniczy).
- Podejmuje działania nie akceptowane społecznie, bo ,,kolega mu kazał”.
- Nauczyciel mówi: ,,Kubo podnieś papierek z podłogi”, a Kuba odpowiada: ,,To niech Pani go podniesie” (nauczyciel stoi najbliżej papierka, a więc logiczne dla Kuby wydaję się być, że to nauczyciel powinien to zrobić).
b) Przyczyny:
- brak adekwatnej oceny sytuacji społecznej,
- trudności z rozumieniem reguł społecznych i dostosowaniem się do zmieniających się zasad,
- brak rozumienia perspektywy innych osób,
- trudność odczytywania sygnałów niewerbalnych,
- brak umiejętności oceny konsekwencji danego zachowania,
- trudność z akceptacją przegranej, czekania na swoją kolej.
-
Obszar ruchowy
a) Co obserwujemy (przykłady sytuacji i zachowań):
- niechęć do ćwiczeń wieloetapowych na zajęciach z W-F, np. biegnie – kozłuje piłkę – rzuca,
- trudność w wykonywaniu wieloetapowych prac, np. plastycznych, typu: koloruje – wycina- przykleja- opisuje,
- zapomina o zapisaniu pracy domowej,
- myli kolejność wykonywania czynności,
- gubi przedmioty, np. przybory szkolne.
b) Przyczyny:
- trudność z planowaniem i wykonywaniem złożonych czynności manualnych (praksja), gdzie podłożem może być zaburzone czucie dłoni i koordynacja wzrokowo-ruchowa.
-
Reakcja na bodźce zmysłowe
a) Co obserwujemy:
- trudności ze skupieniem w miejscu, gdzie słychać dużo dźwięków,
- reagowanie niepokojem, ucieczką, krzykiem na hałas, nagłe zamieszanie sytuacyjne, dużą ilość bodźców, np. na lekcji muzyki uczeń z ZA może przeszkadzać lub nie chce w niej uczestniczyć, na przerwie szkolnej,
- trudność ze skupieniem, jeśli czuje zapach, który mu przeszkadza.
b) Przyczyny:
- nieprawidłowe odbieranie bodźców zmysłowych,
- nadwrażliwość na zapachy, dźwięki.
Wymienione obszary są zależne wzajemnie, a zaburzenia w którymkolwiek powodują trudności w pozostałych, np. problemy z samokontrolą negatywnie wpływają na relacje rówieśnicze i niezrozumienie przez nauczyciela, co skutkuje m.in. wpisem tzw. uwagi w zachowaniu ucznia z ZA do dziennika lekcyjnego.
Bibliografia: Winter M. ( 2007), Zespół Aspargera – co nauczyciel wiedzieć powinien, Warszawa, Wydawnictwo Edukacyjne Fraszka