Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 4 lipca 2020 roku.
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiedzy dotyczącej struktury roku kalendarzowego poprzez praktyczne wykorzystanie kalendarza, portalu edukacyjnego „Matematyczne ZOO” i budowanie skojarzeń pojęciowo-obrazkowych.
Prowadzący:
Karolina Drelak-Kłobuch
Ilość uczestników zajęć: 6 (klasa VI)
(1 osoba z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym,
4 osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,
1 osoba z niepełnosprawnością sprzężoną: autyzm i niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim)
Czas trwania:
60 minut
Cele ogólne:
- rozwijanie świadomości rytmicznej organizacji czasu – kolejności dni w tygodniu, miesięcy w roku, pór roku;
- doskonalenie umiejętności posługiwania się nazwami dni tygodnia oraz miesięcy;
- rozwijanie umiejętności posługiwania się kalendarzem.
Cele szczegółowe – uczeń:
- orientuje się, do czego służy kalendarz i potrafi z niego korzystać;
- nazywa dni tygodnia, miesiące oraz pory roku;
- podejmuje próbę wymienienia nazw dni tygodnia, miesięcy i pór roku we właściwej kolejności;
- odnajduje potrzebne informacje w kalendarzu;
- prawidłowo posługuje się liczebnikami w zakresie 12; przyporządkowuje je do poszczególnych miesięcy;
- odnajduje, odczytuje i zapisuje daty.
Cele wychowawcze – uczeń:
- uważnie słucha poleceń nauczyciela;
- współpracuje z innymi dziećmi podczas pracy zespołowej;
- aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Cele rewalidacyjne:
- doskonalenie umiejętności budowania poprawnej i spójnej logicznie wypowiedzi, poprzez udział w rozmowie, konstruowanie odpowiedzi;
- wzmacnianie koncentracji uwagi i spostrzegania poprzez odszukiwanie danych z kalendarza;
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia poprzez dobieranie miesięcy oraz ich atrybutów do pór roku;
- rozwijanie pamięci sekwencyjnej poprzez wymienianie w kolejności nazw dni tygodnia, miesięcy i pór roku;
- doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i czytania poprzez rozwiązywanie zagadek, odczytywanie etykiet;
- podnoszenie sprawności grafomotorycznych poprzez precyzyjne naklejanie i zapisywanie;
- znoszenie napięcia emocjonalnego i budowanie dobrego nastroju poprzez udział w grze edukacyjnej „MatZoo” i zabawie „Impreza urodzinowa”.
Metody pracy:
- metody słowne: rozmowa kierowana i pogadanka
- oglądowe
- metoda technologii informacji komputerowej
- oparte na działalności praktycznej
Formy pracy:
- zbiorowa
- grupowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
kalendarze, etykiety z nazwami dni tygodnia i miesięcy, 12 obrazków ilustrujących miesiące i 4 obrazy pór roku, karteczki z opisem miesięcy, tablet, płyta cd, karty pracy (zegar roku, małe etykiety z nazwami miesięcy, karty do odczytania i wpisania dat), klej, magnesy, długopisy
Przebieg zajęć:
Zajęcia wstępne
Rodzaj aktywności uczniów | Przewidywany czas |
1. Powitanie, przypomnienie o zasadach zachowania na zajęciach. 2. Wprowadzenie do zajęć – ekspozycja kalendarzy. 3. Rozmowa kierowana: Rodzaje kalendarzy. Do czego służy kalendarz? W czym nam pomaga? Jakie informacje zawiera? | 10 minut |
Część główna
Rodzaj aktywności uczniów | Przewidywany czas |
1. Prezentacja nazw miesięcy i tygodnia na tablicy – przypomnienie i utrwalenie nazw w odpowiedniej kolejności. 2. Kalendarz w obrazkach – dopasowanie etykiet z właściwymi obrazami miesiąca do pory roku – praca w grupach. Stworzenie krótkiej charakterystyki poszczególnych pór roku. 3. Zegar roku – chronologiczne ułożenie miesięcy, zaznaczenie aktualnie występującego miesiąca – indywidualne karty pracy. 4. Interaktywna gra edukacyjna „Matzoo” – utrwalenie kolejności miesięcy oraz podnoszenie umiejętności odczytywania dat – praca na tablecie (jeden zespół). Odczytanie i zapisanie daty – karty pracy (drugi zespół). Aktywności występują jednocześnie, wymiennie. 5. Pudełko niespodzianek – zabawa w skojarzenia. Losowanie wskazówek, krótkich opisów i przypisywanie im nazwy właściwego miesiąca. 6. Impreza urodzinowa – wskazanie daty swoich urodzin lub skorzystanie z podpowiedzi nauczyciela. Odszukanie daty w kalendarzu. | 45 minut |
Zajęcia końcowe
Rodzaj aktywności uczniów | Przewidywany czas |
1. Sprzątnięcie miejsca pracy. 2. Podsumowanie zajęć. 3. Podziękowanie za wspólnie spędzony czas i docenienie pracy uczniów. | 5 minut |
Autor: Karolina Drelak-Kłobuch – Czytelniczka Portalu