Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 17 marca 2020 roku.
Temat: „Poranny Krąg” – stymulacja polisensoryczna według pór roku (zima).
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Nowej Soli
Imię i nazwisko:
Anna Zawierucha
Przedmiot:
nauczanie zintegrowane klasa I-II A ZET
Cel ogólny:
Pobudzanie aktywności polisensorycznej
Cele szczegółowe:
Sfera poznawcza
WIADOMOŚCI
Uczeń:
- wie, jaka jest pora roku
- zna kolor biały
- zna cechy lodu
- zna smak ostry
UMIEJĘTNOŚCI
Uczeń:
- potrafi wskazać zimę na obrazku wśród innych pór roku
- określa stan pogody
- zna piosenkę przywitalną
- potrafi zdmuchnąć świeczkę
Sfera praktyczna
DZIAŁANIA
Uczeń:
- współdziała w zajęciach
- śpiewa lub klaszcze podczas piosenki przywitalnej
Sfera motywacyjna
DZIAŁANIA
Uczeń:
- chętnie bierze udział w zajęciach
- jest aktywny
POSTAWY
Uczeń:
- poprawnie zachowuje się podczas zajęć
- czeka na swoją kolej
- czuje się bezpieczny znając stały przebieg zajęć
Metody nauczania i wychowania:
- metoda stymulacji polisensorycznej obejmującej dotyk, wzrok, słuch, węch i smak
- metoda ukierunkowanej aktywności
Formy pracy:
Praca odbywa się na dwóch poziomach: grupowym i indywidualnym.
Czas realizacji:
45 min.
Środki dydaktyczne:
lampka zapachowa pachnąca miętą, olejek do masażu o zapachu mięty, karta pracy z porami roku, lód, trójkąt, biała chusta, lampa mieniąca, czekolada z miętą
Przebieg zajęć
1. Stworzenie odpowiedniego klimatu spotkania i zredukowanie niepewności, zapewnienie bezpieczeństwa poprzez:
- utworzenie kręgu
- ciepły nastrój panujący w pomieszczeniu
- palącą się świecę w czasie zajęć
- znajomy zapach.
2. Zapalenie lampki zapachowej pachnącej miętą.
3. Śpiewanie powitalnej piosenki, w której wymienia się imię każdego ucznia i jednoczesne masowanie dłoni oliwką zapachową (słowa piosenki Witaj……/imię ucznia/, jak się masz. Wszyscy cię witamy, wszyscy cię kochamy, bądź wśród nas, śpiewane na melodię „Panie Janie”).
4. Krótkie opowiadanie o danej porze roku (zima). Wskazywanie jej przez dzieci na obrazku.
5. Spotkanie z zimą (dotykanie lodu, określanie jego cech: zimny, śliski, twardy).
6. Demonstracja instrumentu muzycznego (granie przez nauczyciela i podejmowanie prób gry przez uczniów – na trójkącie).
7. Zakładanie na głowy uczniów białej chusty (uczeń samodzielnie ściąga chustę z głowy).
8. Zapalenie lampy mieniącej.
9. Zastosowanie bodźców smakowych (podanie uczniom czekolady z miętą).
10. Gaszenie lampki zapachowej.
Konspekt lekcji – Poranny Krąg opracowała: Anna Zawierucha – Czytelniczka Portalu