Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 30 maja 2022 roku.
Temat: Jesienne liście – rozwijanie percepcji świata poprzez zmysły, sprawności manualnych i koncentracji na zadaniu
Prowadzący zajęcia:
Iwona Kołpacka
Czas trwania zajęć:
2 h
Zajęcia przeprowadzane na materacu z dzieckiem w pozycji półsiedzącej (klin pod plecami), z wykorzystaniem dostawianego blatu stolika.
Cele główne:
- stymulowanie zmysłów poprzez wzbudzanie zainteresowania bodźcami – słuchowymi, dotykowymi, wzrokowymi, węchowymi, smakowymi
- przybliżenie pory roku – jesieni
- usprawnianie psychoruchowe
- wyzwalanie aktywności manualnej
Cele operacyjne – dziecko:
- reaguje aktywnością i zainteresowaniem na bodźce zmysłowe
- zmniejsza nadwrażliwość dotykową w obrębie rąk
- poznaje elementy charakterystyczne dla pory roku: jesień
- koncentruje się i współpracuje z nauczycielem podczas zajęć manipulacyjnych, plastycznych, gry na instrumentach – pozwala na pracę swoimi dłońmi
- ćwiczy sprawności w obrębie motoryki małej – manipuluje liśćmi, maluje palcami, trzyma instrument z pomocą nauczyciela
- rozwija poczucie rytmu podczas gry na instrumentach perkusyjnych
- relaksuje się podczas słuchania bajki
Metody:
- stymulacja polisensoryczna z elementami pory roku – „jesień”
- metoda zadaniowa, ćwiczebna – arteterapia (zadania wykonywane ze wsparciem nauczyciela)
- muzykoterapia z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych
- metoda oparta na słowie – bajka
Środki dydaktyczne:
materac, klin rehabilitacyjny, blat (lub duża taca), koc, lampka do aromaterapii, olejek zapachowy lawendowy, zapałki, oliwka, szczoteczka, latarka lub mała lampka, miód, magnetofon, płyta z nagraniem muzycznym, instrumenty muzyczne, tekst bajki „Bajeczka o małym jabłuszku”, ciepły kisiel, liście, blok, farby
Przebieg zajęć:
1. Zajęcie wstępne:
- przywitanie z dzieckiem
- zapalenie lampki zapachowej
- wąchanie olejku zapachowego
- masowanie dłoni oliwką
- śpiewanie piosenki powitalnej: Witaj (imię dziecka), witaj (imię), jak się masz?/bis
Wszyscy cię lubimy, wszyscy cię kochamy,
bądź wśród nas./bis
z jednoczesnym wyklaskiwaniem rytmu
- masaż (tzw. szczoteczkowanie) rąk, z jednoczesnym nazywaniem części rąk (dłoń, palce/nazwy palców (kciuk, wskazujący itd.), łokieć, lewa/prawa)
- stymulacja wzroku światłem, wodzenie za wiązką światła
- stymulacja smakowa – podanie miodu
- zgaszenie lampki zapachowej.
2. Zajęcia właściwe:
- ćwiczenia z materiałem o konsystencji kisielu:
- zanurzanie dłoni w misce z kisielem
- mieszanie dłonią w kisielu
- polewanie rąk kisielem
- zajęcia manualne, plastyczne:
- ćwiczenia manipulacyjne z wykorzystaniem liści
- rozsmarowywanie palcami farby na liściach
- odbijanie liści na kartce, malowanie farbami
(podczas wykonywania zadań nauczyciel pracuje dłońmi dziecka)
- mycie rąk
Przerwa dla dziecka – 10 min.
- słuchanie piosenek o jesieni z płyty „Elementarz piosenki 7” z jednoczesnym graniem/ wystukiwaniem rytmu na instrumentach perkusyjnych.
3. Zajęcia końcowe:
- relaksacja i wypoczynek podczas słuchania bajki pt.: „Bajeczka o małym jabłuszku”
- uporządkowanie miejsca pracy
- pożegnanie z dzieckiem: podziękowanie za udział w zajęciach, pochwalenie go za aktywność, podanie ręki na pożegnanie, powiedzenie „Do widzenia”.
Autor: Iwona Kołpacka – Czytelniczka Portalu