Scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i niedowidzeniem znacznego stopnia

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 30 maja 2022 roku.

Temat: Jesienne liście – rozwijanie percepcji świata poprzez zmysły, sprawności manualnych i koncentracji na zadaniu

Prowadzący zajęcia:

Iwona Kołpacka

Czas trwania zajęć:

2 h

Zajęcia przeprowadzane na materacu z dzieckiem w pozycji półsiedzącej (klin pod plecami), z wykorzystaniem dostawianego blatu stolika.

Cele główne:

  • stymulowanie zmysłów poprzez wzbudzanie zainteresowania bodźcami – słuchowymi, dotykowymi, wzrokowymi, węchowymi, smakowymi
  • przybliżenie pory roku – jesieni
  • usprawnianie psychoruchowe
  • wyzwalanie aktywności manualnej

Cele operacyjne – dziecko:

  • reaguje aktywnością i zainteresowaniem na bodźce zmysłowe
  • zmniejsza nadwrażliwość dotykową w obrębie rąk
  • poznaje elementy charakterystyczne dla pory roku: jesień
  • koncentruje się i współpracuje z nauczycielem podczas zajęć manipulacyjnych, plastycznych, gry na instrumentach – pozwala na pracę swoimi dłońmi
  • ćwiczy sprawności w obrębie motoryki małej – manipuluje liśćmi, maluje palcami, trzyma instrument z pomocą nauczyciela
  • rozwija poczucie rytmu podczas gry na instrumentach perkusyjnych
  • relaksuje się podczas słuchania bajki

Metody:

  • stymulacja polisensoryczna z elementami pory roku – „jesień”
  • metoda zadaniowa, ćwiczebna – arteterapia (zadania wykonywane ze wsparciem nauczyciela)
  • muzykoterapia z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych
  • metoda oparta na słowie – bajka

Środki dydaktyczne:

materac, klin rehabilitacyjny, blat (lub duża taca), koc, lampka do aromaterapii, olejek zapachowy lawendowy, zapałki, oliwka, szczoteczka, latarka lub mała lampka, miód, magnetofon, płyta z nagraniem muzycznym, instrumenty muzyczne, tekst bajki „Bajeczka o małym jabłuszku”, ciepły kisiel, liście, blok, farby

Przebieg zajęć:

1. Zajęcie wstępne:

  • przywitanie z dzieckiem
  • zapalenie lampki zapachowej
  • wąchanie olejku zapachowego
  • masowanie dłoni oliwką
  • śpiewanie piosenki powitalnej: Witaj (imię dziecka), witaj (imię), jak się masz?/bis

                                                     Wszyscy cię lubimy, wszyscy cię kochamy,

                                                      bądź wśród nas./bis

 z jednoczesnym wyklaskiwaniem rytmu

  • masaż (tzw. szczoteczkowanie) rąk, z jednoczesnym nazywaniem części rąk (dłoń, palce/nazwy palców (kciuk, wskazujący itd.), łokieć, lewa/prawa)
  • stymulacja wzroku światłem, wodzenie za wiązką światła
  • stymulacja smakowa – podanie miodu
  • zgaszenie lampki zapachowej.

2. Zajęcia właściwe:

  • ćwiczenia z materiałem o konsystencji kisielu:
    • zanurzanie dłoni w misce z kisielem
    • mieszanie dłonią w kisielu
    • polewanie rąk kisielem
  • zajęcia manualne, plastyczne:
    • ćwiczenia manipulacyjne z wykorzystaniem liści
    • rozsmarowywanie palcami farby na liściach
    • odbijanie liści na kartce, malowanie farbami

(podczas wykonywania zadań nauczyciel pracuje dłońmi dziecka)

  • mycie rąk

Przerwa dla dziecka – 10 min.

  • słuchanie piosenek o jesieni z płyty „Elementarz piosenki 7” z jednoczesnym graniem/ wystukiwaniem rytmu na instrumentach perkusyjnych.

3. Zajęcia końcowe:

  • relaksacja i wypoczynek podczas słuchania bajki pt.: „Bajeczka o małym jabłuszku”
  • uporządkowanie miejsca pracy
  • pożegnanie z dzieckiem: podziękowanie za udział w zajęciach, pochwalenie go za aktywność, podanie ręki na pożegnanie, powiedzenie „Do widzenia”.

Autor: Iwona Kołpacka – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Kursy online dla nauczycieli:

Dodaj komentarz