Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 7 czerwca 2019 roku.
Czas zajęć: 60 minut
Rodzaj zajęć:
integracyjne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze
Cele ogólne:
- stymulacja polisensoryczna,
- zapoznanie dzieci z tradycją Halloween,
- dostarczanie dzieciom poczucia bezpieczeństwa podczas zajęć,
- wyzwalanie aktywności własnej i odkrywanie nowych, własnych możliwości ruchowych,
- wydłużanie czasu koncentracji,
- nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego.
Cele operacyjne:
- uwrażliwianie na dotyk,
- ćwiczenie umiejętności rozluźniania dłoni,
- rozwijanie zdolności chwytnych,
- reagowanie na właściwości żywiołu – ognia,
- reagowanie na podstawowy smak: słodki,
- czerpanie radość z samodzielnego wykonania zadania,
- doskonalenie sprawności ruchowej ręki i dłoni.
Metody pracy:
- metoda F. Affolter,
- stymulacja polisensoryczna,
- komunikacja werbalna i niewerbalna.
Pomoce:
- lampiony dynie,
- lampki choinkowe – dynie i inne,
- podgrzewacze zapachowe,
- odtwarzacz płyt CD,
- płyta z muzyką z filmu „Miasteczko HALLOWEEN”,
- „słoikowe lampiony”
- przedłużacze i rozgałęziacz prądu,
- zapałki, gałązki,
- patelnia,
- bibuła pomarańczowa,
- czarna wycinanka,
- butelki po napojach,
- gotowe papierowe kontury oczu, nosków i buzi,
- zielony papier i drucik kreatywny,
- balony w kolorze pomarańczowym i czarnym,
- klej Wikol,
- nożyczki,
- zimne ognie,
- kisiel w kolorze pomarańczowym.
Przebieg zajęć
1. Przywitanie się z dziećmi.
2. Stworzenie nastroju HALLOWEEN-owego – zaciemnienie sali, zapalenie dyniowych lampionów i światełek oraz włączenie muzyki z filmu „Miasteczko Halloween”.
3. Spotkanie z żywiołem.
Ogień:
- Obserwacja palącego się „słoikowego lampionu” oraz mini ogniska” z wykałaczek, zapałek, gałązek – przybliżanie dłoni dzieci do płomyków – stymulacja tele- i kontaktoreceptorów – obserwacja płomienia, zwrócenie uwagi na cechy ognia: jasny, ciepły itd.
- Prezentowanie uczestnikom palących się „zimnych” ogni – stymulacja zmysłu wzroku.
4. Zabawy z miąższem dyni – wkładanie i zanurzanie rąk w misce z miąższem.
5. Zajęcia plastyczne.
- „Butelkowe dynie” – przygotowujemy z butelkowych denek szkielety dyni, pomarańczową bibułę pociętą w kawałki moczymy w kleju i obklejamy nimi butelki. Na wysuszone dynie naklejamy gotowe szablony oczu, nosków i buzi. Na koniec umocowujemy ogonek i listek. Dzieci w miarę samodzielnie przyklejają przygotowaną bibułę na butelki. Następnie naklejają na nie oczy, noski i halloweenowe buzie .
6. Prezentacja i omówienie stworzonych przez dzieci prac.
7. Słodki poczęstunek – kisiel o kolorze pomarańczowym.
8. Podziękowanie za udział w zajęciach.
Autorzy: Atena Marszałek i Maciej Czosnyk – Czytelnicy Portalu