Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 12 kwietnia 2022 roku.
Temat: Wielkanocne pisanki
Uczestnicy:
uczestnicy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Cele:
- rozwijanie sprawności manualnej
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej
- koncentrowanie uwagi na zadaniu
- rozwijanie samodzielności i aktywności własnej uczestników
- stymulacja wielozmysłowa
- możliwość przeżycia poczucia sprawstwa
- odczuwanie radości z podejmowanego wysiłku i wspólnej pracy
- rozwijanie funkcji poznawczych
- rozwijanie komunikacji alternatywnej
Forma zajęć:
grupowa, indywidualna
Metody pracy:
- praktycznego działania
- poglądowa
- słowna
- Affolter
- komunikacja AAC
Środki dydaktyczne:
jajko, pisanki, farby, muzyka – link, łupki po jajku, klej, instrumenty, kontur jajka, tekst – wiersz relaksacyjny, suszarka, wałek, pojemnik lub koszyk
Przebieg zajęć
Zajęcia wstępne:
- Powitanie piosenką
Witaj (imię dziecka), witaj (imię)
Jak się masz, jak się masz.
Wszyscy Cię witamy, wszyscy Cię witamy
Bądź wśród nas, bądź wśród nas.
(Śpiewamy na melodię „Panie Janie”)
- Zaznaczenie obecności na tablicy
- Sprawdzanie pogody przez okno – omówienie pogody
Zajęcia główne:
- Zapoznanie się z różnymi pisankami (małe, duże, z wydmuszki, ze styropianu, na kartce…)
- Wielozmysłowe poznawanie jajka gotowanego i surowego: dotykanie, oglądanie, wąchanie, smakowanie
- Uderzanie ugotowanym jajkiem w stół – słuchanie odgłosu
- Turlanie po stoliku
- Obieranie jajka
- Wkładanie pisanek do koszyka lub pojemnika
- Przekładanie z jednego koszyka do drugiego
- Słuchanie piosenki pt. „Pisanki”
- Gra na instrumentach do piosenki
- Praca plastyczna „Pisanka”
- Rozgniatamy łupki po jajku wałkiem, rysujemy kontur jajka, smarujemy klejem, posypujemy kawałkami łupinek, suszymy suszarką lub czekamy aż wyschnie. Malujemy po łupinkach palcami umoczonymi w kolorowych farbach.
- Masaż relaksacyjny „Siedem pisanek” – rymowanka A. Olędzkiej
Pierwsza pisanka jest cała w kropeczki – rysujemy kropeczki
Druga pisanka w krótkie paseczki – rysujemy paseczki
Na trzeciej pisance same szlaczki – rysujemy szlaczki
Na czwartej pisance wesołe kurczaczki – rysujemy dzioby kurczaków
Na piątej pisance zajączek się śmieje – rysujemy uszy zająca
Na szóstej pisance słonko mocno grzeje – rysujemy słonko
Siódma pisanka ma trójkątów bez liku – rysujemy trójkąty
Ile pisanek jest w moim koszyku? – szczypiemy pod boczki
Zajęcia końcowe:
- Pożegnanie piosenką
Żegnaj (imię dziecka), żegnaj (imię dziecka)
Nadszedł czas, nadszedł czas.
Żegnam Cię serdecznie, żegnam Cię serdecznie
Bo już czas, bo już czas.
- Podziękowanie za udział w zajęciach
- Pochwały
Bibliografia:
- Marta Bogdanowicz, Dariusz Okrzesik, Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- Sześciolatek. Razem uczymy się. Poradnik metodyczny cz. 3, Wydawnictwo Podręcznikarnia
Autor: Ewelina Leszczyńska – Czytelnik Portalu