Program zajęć rewalidacyjnych rozwijających kompetencje społeczne

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 7 grudnia 2019 roku.

Forma pracy:

indywidualna

Metody i techniki pracy:

  1. Elementy Treningu Umiejętności Społecznych
  2. Założenia Teorii Umysłu
  3. Wideomodelowanie
  4. Obrazkowe historyjki społeczne
  5. Elementy Dramy
  6. Elementy Arteterapii
  7. Uczenie sytuacyjne

Środki  terapeutyczne:

  1. Gry edukacyjne
  2. Karty pracy
  3. Karty emocji
  4. Zdjęcia przedstawiające ludzi w różnych sytuacjach społecznych         
  5. Płyty DVD ze scenkami społecznymi
  6. Dialogi, komiksy
  7. Historyjki obrazkowe

Ogólne założenia programu

Głównym celem zajęć jest rozwijanie wiedzy i umiejętności związanych z rozumieniem sytuacji społecznych zachodzących w klasie oraz wypracowanie strategii postępowania w różnorodnych sytuacjach trudnych dla ucznia. Kluczowym elementem będzie generalizacja umiejętności poprzez wdrażanie poznanych strategii w codziennym życiu klasowym.

Opierając się na obserwacji dziecka w różnych sytuacjach społecznych, wybrano 5 celów głównych. Są to aspekty umiejętności społecznych, które są trudne dla ucznia. Jednocześnie są one niezbędne do podniesienia jakości relacji rówieśniczych ucznia i jego kolegów.

Cele ogólne:

  1. Rozwijanie samoświadomości, wiedzy na temat swoich zainteresowań, mocnych stron.
  2. Rozwijanie umiejętności inicjowania i podtrzymywania kontaktów interpersonalnych z rówieśnikami.
  3. Rozwijanie umiejętności odmawiania i spokojnego przyjmowania odmowy.
  4. Wspieranie rozwoju rozpoznawania własnych stanów emocjonalnych oraz wyrażania ich w sposób akceptowany społecznie.
  5. Rozwijanie umiejętności dostrzegania i rozumienia stanów emocjonalnych innych osób.

Cele szczegółowe:

Ocena postępów i ewaluacja

Ocena postępów i ewaluacja skuteczności podejmowanych działań będzie odbywać się raz na okres edukacyjny (styczeń, czerwiec). Przedmiotem ewaluacji będzie wykorzystywanie przez ucznia poznanych strategii w codziennych sytuacjach rówieśniczych. Ocena postępów zostanie dokonana poprzez obserwację bezpośrednią ucznia oraz analizę kart pracy. Dodatkowo, w celu uzyskania pełniejszego obrazu funkcjonowania w klasie, zostaną przeprowadzone wywiady z wychowawcą i z wybranymi nauczycielami uczącymi w klasie.

Ewaluacja obejmuje badanie wstępne – wrzesień, badania okresowe (styczeń, czerwiec). Na podstawie analizy wyników zostanie sporządzony raport końcowy.

Narzędzia ewaluacji:

  • Arkusz obserwacji (załącznik 1)
  • Kwestionariusz rozmowy z wychowawcą, nauczycielem (załącznik 2)

Oczekiwane efekty:

  1. Uczeń będzie częściej inicjował kontakt z rówieśnikami w sposób akceptowany społecznie.
  2. Uczeń będzie spędzał przerwę z kolegami z klasy, prowadził rozmowy.
  3. Uczeń będzie lepiej panował nad swoim zachowaniem w sytuacjach trudnych.
  4. Uczeń zaakceptuje odmowę kolegów i koleżanek w różnych sytuacjach społecznych.
  5. Uczeń będzie rozumiał różne sytuacje społeczne, będzie potrafił się w nich odnaleźć.
Pobierz materiał z załącznikami

 Literatura:

  1. D. Mannix, Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci z trudnościami wychowawczymi
  2. L. Reddy, Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka
  3. C. Gray, Nowe historyjki społeczne
  4. M. Młynarska, Autyzm w ujęciu psycholingwistycznym. Terapia dyskursywna a teoria umysłu
  5. U. Jaśkiewicz, B. Koleśnik, G. Popilowska, J. Zielińska-Stefaniak, D. Bełdowski, Podręcznik metodyczny dla prowadzących Trening Umiejętności Społecznych
  6. A. Hopkins, Co oni mówią? Co oni myślą?

Autorka: Dominika Jakubiak – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

One Comment

  1. Super! Bardzo wartościowy materiał. 🙂

Dodaj komentarz