Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 7 grudnia 2019 roku.
Forma pracy:
indywidualna
Metody i techniki pracy:
- Elementy Treningu Umiejętności Społecznych
- Założenia Teorii Umysłu
- Wideomodelowanie
- Obrazkowe historyjki społeczne
- Elementy Dramy
- Elementy Arteterapii
- Uczenie sytuacyjne
Środki terapeutyczne:
- Gry edukacyjne
- Karty pracy
- Karty emocji
- Zdjęcia przedstawiające ludzi w różnych sytuacjach społecznych
- Płyty DVD ze scenkami społecznymi
- Dialogi, komiksy
- Historyjki obrazkowe
Ogólne założenia programu
Głównym celem zajęć jest rozwijanie wiedzy i umiejętności związanych z rozumieniem sytuacji społecznych zachodzących w klasie oraz wypracowanie strategii postępowania w różnorodnych sytuacjach trudnych dla ucznia. Kluczowym elementem będzie generalizacja umiejętności poprzez wdrażanie poznanych strategii w codziennym życiu klasowym.
Opierając się na obserwacji dziecka w różnych sytuacjach społecznych, wybrano 5 celów głównych. Są to aspekty umiejętności społecznych, które są trudne dla ucznia. Jednocześnie są one niezbędne do podniesienia jakości relacji rówieśniczych ucznia i jego kolegów.
Cele ogólne:
- Rozwijanie samoświadomości, wiedzy na temat swoich zainteresowań, mocnych stron.
- Rozwijanie umiejętności inicjowania i podtrzymywania kontaktów interpersonalnych z rówieśnikami.
- Rozwijanie umiejętności odmawiania i spokojnego przyjmowania odmowy.
- Wspieranie rozwoju rozpoznawania własnych stanów emocjonalnych oraz wyrażania ich w sposób akceptowany społecznie.
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania i rozumienia stanów emocjonalnych innych osób.
Cele szczegółowe:
Ocena postępów i ewaluacja
Ocena postępów i ewaluacja skuteczności podejmowanych działań będzie odbywać się raz na okres edukacyjny (styczeń, czerwiec). Przedmiotem ewaluacji będzie wykorzystywanie przez ucznia poznanych strategii w codziennych sytuacjach rówieśniczych. Ocena postępów zostanie dokonana poprzez obserwację bezpośrednią ucznia oraz analizę kart pracy. Dodatkowo, w celu uzyskania pełniejszego obrazu funkcjonowania w klasie, zostaną przeprowadzone wywiady z wychowawcą i z wybranymi nauczycielami uczącymi w klasie.
Ewaluacja obejmuje badanie wstępne – wrzesień, badania okresowe (styczeń, czerwiec). Na podstawie analizy wyników zostanie sporządzony raport końcowy.
Narzędzia ewaluacji:
- Arkusz obserwacji (załącznik 1)
- Kwestionariusz rozmowy z wychowawcą, nauczycielem (załącznik 2)
Oczekiwane efekty:
- Uczeń będzie częściej inicjował kontakt z rówieśnikami w sposób akceptowany społecznie.
- Uczeń będzie spędzał przerwę z kolegami z klasy, prowadził rozmowy.
- Uczeń będzie lepiej panował nad swoim zachowaniem w sytuacjach trudnych.
- Uczeń zaakceptuje odmowę kolegów i koleżanek w różnych sytuacjach społecznych.
- Uczeń będzie rozumiał różne sytuacje społeczne, będzie potrafił się w nich odnaleźć.
Pobierz materiał z załącznikami
Literatura:
- D. Mannix, Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci z trudnościami wychowawczymi
- L. Reddy, Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka
- C. Gray, Nowe historyjki społeczne
- M. Młynarska, Autyzm w ujęciu psycholingwistycznym. Terapia dyskursywna a teoria umysłu
- U. Jaśkiewicz, B. Koleśnik, G. Popilowska, J. Zielińska-Stefaniak, D. Bełdowski, Podręcznik metodyczny dla prowadzących Trening Umiejętności Społecznych
- A. Hopkins, Co oni mówią? Co oni myślą?
Autorka: Dominika Jakubiak – Czytelniczka Portalu
Super! Bardzo wartościowy materiał. 🙂