Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 15 stycznia 2020 roku.
Celem nauczania i wychowania jest przygotowanie młodego pokolenia do życia społecznego, zawodowego i kulturalnego. W klasach I – III uczniowie powinni zdobyć podstawowe wiadomości o życiu społecznym i przyrodniczym najbliższego otoczenia, opanować umiejętność czytania i pisania, wykonywać podstawowe działania arytmetyczne, poznać proste figury geometryczne, nauczyć się posługiwania prostymi narzędziami i przyborami, a także przestrzegać zasad higieny i dbania o własne zdrowie. Ponadto, trzeba nauczyć współdziałania w grupie, wyrabiać wrażliwość na piękno przyrody, na estetykę życia codziennego, rozwijać zainteresowania.
Podstawą opracowania tego programu zajęć rewalidacyjnych dla ucznia klasy II były zalecenia zawarte w orzeczeniu wydanym przez PPP.
Program zawiera cele, treści nauczania, a także działania edukacyjne zmierzające do osiągnięcia wyznaczonych efektów. Program ten ukierunkowany jest na potrzeby i psychofizyczny rozwój ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Cel główny:
Umożliwienie uczniowi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę jego możliwości, usprawnianie, korygowanie i kompensowanie zaburzonych funkcji psychofizycznych, rozwijanie zdolności poznawczych potrzebnych do należytej obserwacji w otoczeniu (myślenia, uwagi, spostrzeżeń itp.), rozwijanie zainteresowań twórczych, wdrażanie do samowychowywania, samokształcenia i samoakceptacji oraz wdrożenie do uczestniczenia w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie pozytywnej samooceny;
- kształcenie do systematycznej i wytrwałej pracy;
- rozwijanie motywacji do nauki;
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i nieznanych;
- doskonalenie umiejętności czytania, pisania i mówienia;
- wzbogacenie czynnego i biernego słownictwa;
- doskonalenie umiejętności matematycznych;
- usprawnianie procesów myślenia, uwagi i pamięci;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- usprawnianie percepcji słuchowych i orientacji przestrzennej;
- rozwijanie sprawności manualnych i grafomotorycznych;
Podstawowe zasady pracy z uczniem:
- Stworzenie warunków poczucia bezpieczeństwa, życzliwej pomocy.
- Kształtowanie pozytywnej atmosfery.
- Dostosowanie rodzaju prowadzonych zabaw i ćwiczeń do indywidualnego tempa rozwoju i możliwości psychofizycznych ucznia.
- Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych.
- Mobilizowanie do samodzielności i aktywności.
- Pobudzanie motywacji i chęci do wysiłku poprzez stosowanie różnorodnych i ciekawych ćwiczeń.
- Stworzenie odpowiednich warunków oraz maksymalne wykorzystanie naturalnego potencjału dziecka do usprawniania zaburzonych funkcji.
- Wzbogacenie czynnego i biernego słownictwa.
Czas trwania zajęć:
2 x w tygodniu przez 60 min
Formy pracy:
indywidualna
Metody pracy:
- metoda Dobrego Startu
- metoda Ośrodków Pracy
- metoda Weroniki Sherborne
- metody aktywizujące
- gry i zabawy dydaktyczne
Treści programowe:
- Ćwiczenia doskonalące umiejętność mówienia, czytania i pisania.
- Doskonalenie sprawności i umiejętności matematycznych.
- Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne.
- Ćwiczenia sprawności manualnej i grafomotorycznej.
- Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej.
- Ćwiczenia percepcji wzrokowej i pamięci wzrokowej.
- Ćwiczenia percepcji słuchowej i pamięci słuchowej.
- Rozwijanie logicznego myślenia z werbalnym i niewerbalnym uzasadnieniem.
- Rozwijanie motywacji do nauki.
- Rozwijanie potrzeby i umiejętności wchodzenia w interakcje społeczne w najbliższym środowisku.
- Wykorzystanie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w interakcjach z otoczeniem.
Zakładanie osiągnięcia ucznia
Uczeń:
- Rozwija swoje zdolności i zainteresowania, angażuje się w życie szkoły.
- Wzmacnia wiarę we własne możliwości.
- Doskonali swe umiejętności prospołeczne, właściwie kształtuje swe relacje interpersonalne, umiejętnie wyraża swe emocje i umie sobie poradzić z trudnymi uczuciami.
- Zna różne strategie rozwiązywania problemów i stara się rozwiązywać rozmaite problemy pojawiające się w życiu szkolnym i pozaszkolnym.
- Doskonali percepcję wzrokową, pamięć wzrokową, koordynację wzrokowo-ruchową i wzrokowo-słuchową oraz orientację przestrzenną.
- Poprawia swoje umiejętności grafomotoryczne, wykazując się cierpliwością dokładnością.
- Dąży do ukończenia rozpoczętych ćwiczeń, wykazując się samokontrolą i zaangażowaniem podczas pracy.
- Usprawnia technikę czytania.
- Pisze staranniej pod względem graficznym i poprawniej pod względem ortograficznym.
- Doskonali logiczne myślenie.
- Uważnie czyta polecenia ćwiczeń.
- Sprawnie odszukuje, odczytuje informacje w różnych źródłach i potrafi je wykorzystać.
- Wykorzystuje zdobyte umiejętności i sprawności podczas nauki szkolnej.
- Umiejętnie gospodaruje czasem swojej pracy.
Ewaluacja zajęć
Ewaluacja programu następuje przez:
- monitorowanie obecności ucznia na zajęciach;
- zaangażowanie i chęć uczestniczenia w zajęciach;
- śledzenie wyników osiąganych na zajęciach szkolnych;
- rozmowy z rodzicami.
Literatura:
- M. Bogdanowicz „Trudności w czytaniu i pisaniu”
- B. Zakrzewska „I ty będziesz dobrze pisać”
- B. Zakrzewska „Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu”
- B. Zakrzewska „Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń”
- W. Turewicz „Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w kl. I-III „
- M. Patzerowa „Czytam, piszę i rysuję”
- B. Zakrzewska „Moje dziecko źle czyta i pisze”
Autor: Agnieszka Mroczek – Czytelniczka Portalu