Program zajęć rewalidacyjnych dla ucznia klasy II z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 15 stycznia 2020 roku.

Celem nauczania i wychowania jest przygotowanie młodego pokolenia do życia społecznego, zawodowego i kulturalnego. W klasach I – III uczniowie powinni zdobyć podstawowe wiadomości o życiu społecznym i przyrodniczym najbliższego otoczenia, opanować umiejętność czytania i pisania, wykonywać podstawowe działania arytmetyczne, poznać proste figury geometryczne, nauczyć się posługiwania prostymi narzędziami i przyborami, a także przestrzegać zasad higieny i dbania o własne zdrowie. Ponadto, trzeba nauczyć współdziałania w grupie, wyrabiać wrażliwość na piękno przyrody, na estetykę życia codziennego, rozwijać zainteresowania.

Podstawą opracowania tego programu zajęć rewalidacyjnych dla ucznia klasy II były zalecenia zawarte w orzeczeniu wydanym przez PPP.

Program zawiera cele, treści nauczania, a także działania edukacyjne zmierzające do osiągnięcia wyznaczonych efektów. Program ten ukierunkowany jest na potrzeby i psychofizyczny rozwój ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.

Cel główny:

Umożliwienie uczniowi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę jego możliwości, usprawnianie, korygowanie i kompensowanie zaburzonych funkcji psychofizycznych, rozwijanie zdolności poznawczych potrzebnych do należytej obserwacji w otoczeniu (myślenia, uwagi, spostrzeżeń itp.), rozwijanie zainteresowań twórczych, wdrażanie do samowychowywania, samokształcenia i samoakceptacji oraz wdrożenie do uczestniczenia w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości. 

Cele szczegółowe:

  • kształtowanie pozytywnej samooceny;
  • kształcenie do systematycznej i wytrwałej pracy;
  • rozwijanie motywacji do nauki;
  • rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i nieznanych;
  • doskonalenie umiejętności czytania, pisania i mówienia;
  • wzbogacenie czynnego i biernego słownictwa;
  • doskonalenie umiejętności matematycznych;
  • usprawnianie procesów myślenia, uwagi i pamięci;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
  • usprawnianie percepcji słuchowych i orientacji przestrzennej;
  • rozwijanie sprawności manualnych i grafomotorycznych;

Podstawowe zasady pracy z uczniem:

  1. Stworzenie warunków poczucia bezpieczeństwa, życzliwej pomocy.
  2. Kształtowanie pozytywnej atmosfery.
  3. Dostosowanie rodzaju prowadzonych zabaw i ćwiczeń do indywidualnego tempa rozwoju i możliwości psychofizycznych ucznia.
  4. Powolne, systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych.
  5. Mobilizowanie do samodzielności i aktywności.
  6. Pobudzanie motywacji i chęci do wysiłku poprzez stosowanie różnorodnych i ciekawych ćwiczeń.
  7. Stworzenie odpowiednich warunków oraz maksymalne wykorzystanie naturalnego potencjału dziecka do usprawniania zaburzonych funkcji.
  8. Wzbogacenie czynnego i biernego słownictwa.

Czas trwania zajęć:

2 x w tygodniu przez 60 min

Formy pracy:

indywidualna

Metody pracy:

  • metoda Dobrego Startu
  • metoda Ośrodków Pracy
  • metoda Weroniki Sherborne
  • metody aktywizujące
  • gry i zabawy dydaktyczne

Treści programowe:

  1. Ćwiczenia doskonalące umiejętność mówienia, czytania i pisania.
  2. Doskonalenie sprawności i umiejętności matematycznych.
  3. Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne.
  4. Ćwiczenia sprawności manualnej i grafomotorycznej.
  5. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej.
  6. Ćwiczenia percepcji wzrokowej i pamięci wzrokowej.
  7. Ćwiczenia percepcji słuchowej i pamięci słuchowej.
  8. Rozwijanie logicznego myślenia z werbalnym i niewerbalnym uzasadnieniem.
  9. Rozwijanie motywacji do nauki.
  10. Rozwijanie potrzeby i umiejętności wchodzenia w interakcje społeczne w najbliższym środowisku.
  11. Wykorzystanie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w interakcjach z otoczeniem.

Zakładanie osiągnięcia ucznia

Uczeń:

  1. Rozwija swoje zdolności i zainteresowania, angażuje się w życie szkoły.
  2. Wzmacnia wiarę we własne możliwości.
  3. Doskonali swe umiejętności prospołeczne, właściwie kształtuje swe relacje interpersonalne, umiejętnie wyraża swe emocje i umie sobie poradzić z trudnymi uczuciami.
  4. Zna różne strategie rozwiązywania problemów i stara się rozwiązywać rozmaite problemy pojawiające się w życiu szkolnym i pozaszkolnym.
  5. Doskonali percepcję wzrokową, pamięć wzrokową, koordynację wzrokowo-ruchową i wzrokowo-słuchową oraz orientację przestrzenną.
  6. Poprawia swoje umiejętności grafomotoryczne, wykazując się cierpliwością dokładnością.
  7. Dąży do ukończenia rozpoczętych ćwiczeń, wykazując się samokontrolą i zaangażowaniem podczas pracy.
  8. Usprawnia technikę czytania.
  9. Pisze staranniej pod względem graficznym i poprawniej pod względem ortograficznym.
  10. Doskonali logiczne myślenie.
  11. Uważnie czyta polecenia ćwiczeń.
  12. Sprawnie odszukuje, odczytuje informacje w różnych źródłach i potrafi je wykorzystać.
  13. Wykorzystuje zdobyte umiejętności i sprawności podczas nauki szkolnej.
  14. Umiejętnie gospodaruje czasem swojej pracy.

Ewaluacja zajęć

Ewaluacja programu następuje przez:

  • monitorowanie obecności ucznia na zajęciach;
  • zaangażowanie i chęć uczestniczenia w zajęciach;
  • śledzenie wyników osiąganych na zajęciach szkolnych;
  • rozmowy z rodzicami.

Literatura:

  • M. Bogdanowicz „Trudności w czytaniu i pisaniu”
  • B. Zakrzewska „I ty będziesz dobrze pisać”
  • B. Zakrzewska „Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu”
  • B. Zakrzewska „Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń”
  • W. Turewicz „Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w kl. I-III „
  • M. Patzerowa „Czytam, piszę i rysuję”
  • B. Zakrzewska „Moje dziecko źle czyta i pisze”

Autor: Agnieszka Mroczek – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz