Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 19 maja 2019 roku.
Temat: Uczymy się bawiąc – wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka z autyzmem.
Czas trwania:
90 minut
Cele główne:
1. Aktywizowanie i wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka.
2. Rozwijanie wyobraźni i możliwości sensorycznych dziecka.
Cele operacyjne:
- Dziecko rozumie i potrafi wykonać zaplanowane zadania.
- Dziecko potrafi działać sekwencyjnie poprzez działanie wg określonego planu (schematu).
Cele rewalidacyjne:
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Dziecko potrafi:
- wrzucać przedmioty do wyznaczonego pojemnika,
- wodzić za poruszającym się przedmiotem,
- dobrać obrazki w pary,
- posegregować przedmioty do odpowiednich pojemników.
- Usprawnianie umiejętności manualnych.
- Dziecko maluje farbami za pomocą rąk.
- Usprawnianie samoobsługi.
Dziecko potrafi:
- zdjąć i założyć skarpety i buty,
- samodzielnie korzystać z łazienki,
- samodzielnie dokładnie umyć ręce,
- porządkować po sobie miejsce pracy i zabawy.
- Usprawnianie ruchowe.
Dziecko potrafi:
- trafić piłką do celu,
- baraszkować na materacu (turlać się),
- samodzielnie przejść po różnych fakturach,
- naśladować proste ruchy,
- utrzymać równowagę.
- Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia.
- Dziecko potrafi ułożyć obrazek zgodnie z chronologią.
- Doskonalenie spostrzegawczości.
Dziecko potrafi:
- dobrać takie same elementy,
- rozpoznać kolory i posegregować według koloru.
- Kształtowanie umiejętności decydowania (podejmowania decyzji).
- Dziecko potrafi dokonać wyboru.
- Doskonalenie percepcji słuchowej.
Dziecko potrafi:
- reagować na sygnał dźwiękowy,
- różnicować i naśladować odgłosy,
- słuchać ze zrozumieniem instrukcji słownej nauczyciela.
Metody pracy:
słowne, praktycznego działania, elementy metody integracji sensorycznej
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
piłka, woreczki w różnych kolorach, pojemniki w kolorach takich jak woreczki, kosz, małe piłeczki, nagranie z odgłosami zwierząt, materace, platformy z różnymi fakturami, obrazki z różnymi przedmiotami, obrazki przedstawiające poszczególne czynności podczas mycia rąk, farby do malowania dłońmi, papier pakowy
Przebieg zajęć
- Powitanie ucznia, stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery.
- Przygotowanie dziecka do pracy – skorzystanie z łazienki, zdjęcie obuwia i skarpet (dziecko wykonuje te czynności samodzielnie).
- Zabawa „Piłka parzy”. Dziecko wspólnie z terapeutą podają sobie piłkę (z ręki do ręki). Na hasło „piłka parzy”, należy piłkę odrzucić, tak by nie mieć jej w dłoniach.
- Segregowanie woreczków w różnych kolorach do odpowiednich pojemników (w kolorach woreczków). Utrwalanie nazw kolorów i segregowanie taki sam kolor do takiego samego koloru.
- Celowanie piłeczkami do kosza postawionego w niewielkiej odległości od dziecka. Można kosz przestawiać dalej, jeżeli dziecko nie ma trudności z wcelowaniem.
- Wodzenie za poruszającym się przedmiotem.
- Ćwiczenia w naśladowaniu – zrób to co ja…..
- Ćwiczenia słuchowe – rozróżnianie i naśladowanie głosu psa, kot, krowy…
- Turlanie się po materacach.
- Ćwiczenia odczulające rąk i nóg – dotykanie dłońmi różnych faktur, chodzenie gołymi stopami po torze zbudowanym z platform o różnych fakturach.
- Rozpoznawanie obrazka zgodnie z instrukcją słowną nauczyciela.
- Ułożenie obrazków zgodnie z kolejności chronologiczną – (obrazki przedstawiają kolejność wykonywanych czynności podczas mycia rąk).
- Ćwiczenie wzrokowo-ruchowe polegające na dobieraniu obrazków w pary.
- Siłowanie w parach – dziecko wraz z terapeutą siedzą naprzeciwko siebie, ręce podparte o podłogę i przepychają się stopami.
- Malowanie farbami za pomocą rąk na dużym arkuszu papieru.
- Mycie rąk.
- Ubieranie skarpet i butów.
- Zakończenie zajęć, porządkowanie miejsca pracy.
Autor: Joanna Pacześ-Andrzejewska – Czytelniczka Portalu