Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 18 kwietnia 2020 roku.
Przeznaczenie:
szkoła podstawowa (uczniowie niepełnosprawni – słabowidzący), edukacja wczesnoszkolna.
Temat zajęć: Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową oraz koordynację wzrokowo-ruchową.
Cele główne:
- wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych uczniów,
- korygowanie zaburzonych funkcji tj. percepcji wzrokowej.
Cele szczegółowe – uczeń:
- umie prawidłowo rozwiązać gry i zabawy dydaktyczne zaproponowane przez nauczyciela,
- potrafi ułożyć sekwencje przy pomocy klocków dotykowych,
- umie połączyć obrazek z jego cieniem przy pomocy gumek recepturek i pinezek,
- rozwija swoją pamięć dotykową.
Metody pracy:
- metody oparte na słowie (rozmowy, opis zadań),
- metody oparte na działaniu praktycznym (karty pracy, metoda Kepharta, metoda integracji sensorycznej, elementy metody Montessori).
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
pomoce rehabilitacyjne, karty pracy dla każdego ucznia, klocki dotykowe, woreczki sensoryczne, tablice korkowe z gumkami i pinezkami.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie uczniów. Wprowadzenie dzieci w tematykę zajęć.
2. Ćwiczenia z terapii widzenia:
a) Ćwiczenia fiksacji, ruchu gałek za poruszającym się przedmiotem, szybkości spostrzegania oraz koncentracji. Dzieci śledzą wzrokiem za poruszającym się przedmiotem – długopisem, mazakiem, kredką (Ja do tego ćwiczenia wykorzystuję zrobioną własnoręcznie pomoc, tj. czarnego ślimaka z pianki, przyklejonego na szpatułkę do szaszłyków) w określonych kierunkach: od lewej do prawej, góra – dół, po okręgu.
b) Ćwiczenia, np.: mruganie wolno i coraz szybciej – kilka razy, spoglądanie oczami na koniec nosa, następnie na górę czoła tzw. „liczenie włosów na głowie”, dalej patrzenie w lewą stronę, znowu na środek nosa, następnie patrzenie w prawą stronę, na końcu próbujemy zobaczyć swoją brodę.
3. Uzupełnianie kart pracy. Po omówieniu przez prowadzącego każdej z kart, uczniowie indywidualnie z nimi pracują (propozycje kart pracy: połącz punkty, znajdź różnice, połącz dwa jednakowe elementy, labirynt). Ocena pracy każdego dziecka. Motywowanie do pracy, jeśli dziecko napotka na trudności.
4. Zastosowanie u uczniów kilku szybkich i prostych ćwiczeń relaksacyjnych, mających na celu rozluźnienie zmęczonych oczu:
a) patrzenie blisko i daleko – znajdź w swoim otoczeniu dwa punkty – jeden musi być położony blisko, a drugi jak najdalej – kilka razy,
b) stosowanie wizualizacji ruchomych obiektów z zamkniętymi oczami – wyobraź sobie liście pędzące na wietrze, przejeżdżające samochody, poruszające się wskazówki zegara co sekundę – kilka razy.
5. Szukanie pary. Każdy z uczniów otrzymuje tablicę korkową, pinezki oraz gumki recepturki. Jego zadaniem jest połączenie obrazka z właściwym cieniem przy pomocy gumki, którą nawleka na pinezkę.
6. Układanie przez dzieci sekwencji klocków dotykowych z zamkniętymi oczami.
7. Zabawa z sensorycznymi woreczkami i zasłoniętymi oczami.
8. Ewaluacja i podsumowanie zajęć.
9. Nagrodzenie dzieci za pracę na zajęciach.
Autor: Joanna Prządo-Grelich – Czytelniczka Portalu