Wędrówka zucha – rymowane opowiadanie z elementami stymulacji polisensorycznej

Autor: Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli
Opublikowano: 11 lipca 2022 roku.

Wędrówka zucha – scenariusz zajęć z elementami stymulacji polisensorycznej

Cele główne:

  • budowanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania
  • rozwijanie empatii i wrażliwości na uczucia innych osób
  • usprawnianie motoryki małej i dużej
  • usprawnianie percepcji dotykowej, wzrokowej, słuchowej
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • dostarczanie pozytywnych wrażeń
  • rozwijanie spostrzegawczości
  • wytworzenie pozytywnych relacji uczeń – terapeuta
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała

Formy pracy:

  • indywidualna
  • grupowa

Metody pracy:

  • metoda Felicji Affolter
  • elementy muzykoterapii
  • metoda oglądowa
  • metoda Opowieści Ruchowej wg J. G. Thulina
  • stymulacja polisensoryczna
  • aromaterapia

Środki dydaktyczne:

buty lub kapcie, woda zimna, plandeka, kamienie, liście, gałęzie, piłeczki sensoryczne typu jeżyk lub szyszki, lód, odtwarzacz płyt CD, płyta z muzyką jesienną, miski, instrumenty muzyczne, kolorowe chusty zwiewne, balsam, koc

Wędrówka zucha

Wybrał się zuch na wycieczkę, bo pochodzić chciał troszeczkę.

Ubrał czapkę, stary płaszcz – mogę teraz ruszać w świat!

Dzieci zakładają po kolei wymienione części garderoby.

– Ach! Zapomniałbym nie lada, że dobry but mi się nada!

Podajemy dzieciom buty lub kapcie, które sami albo z pomocą terapeuty zakładają na nogi.

Gdy już wszystko miał gotowe, ruszył zuch po swą przygodę.

Włączamy wesołą marszową piosenkę, dzieci idą po przygotowanej ścieżce sensorycznej zrobionej z drobnych kamieni, gałęzi, piasku, ziemi.

Szedł wytrwale ile sił, nagle kamień w but się wbił.

Trudno mu było iść dalej pod górę, bo kamień twardy ugniatał skórę.

Dzieci ściągają buty i bosymi nogami mogą dotykać kamieni, sprawdzając, czy faktycznie są twarde; możemy zapytać o ich odczucia.

– Nie ma rady, na boso wędrować będę!

Cóż mi po butach, w których straszliwą czuję mękę!

Dzieci podążają ścieżką fakturową, tym razem boso.

Szedł więc zuch boso, rozglądał się bacznie, nagle stanął i patrzy uważnie.

Droga dzieli się na dwie mniejsze drogi, a przy każdej z nich drogowskaz wysoki.

Na jednym nazwa drogi dobrze mu znana – „DĘBOWY LAS”,

a na drugim – „JASKINIA SROGA”.

Stoi zuch, myślenie mu się dłuży, którą drogę wybrać do dalszej swej podróży?

Chcesz wiedzieć, gdzie poszedł nasz kompan podróży?

Niech ta piosenka za podpowiedź Tobie posłuży!

Włączamy dzieciom piosenkę o lesie, czekamy na ich reakcję, czy zgadną, którędy poszedł zuch.

W lesie miło się zrobiło, słychać szum drzew.

Pod stopami leżą liście – zupełnie jak mech.

Wysypujemy dzieciom liście pod nogi, pozwalamy, aby szurały w nich nogami.

Szurał zuch nogami, liście kopał żwawo,

gdy poczuł ukłucie ostre, mocno go zabolało!

Teraz możemy użyć szyszek albo piłeczek sensorycznych typu jeżyk, którymi dotykamy stóp dzieci. Bardziej odważne dzieci zachęcamy do spaceru po ułożonych na plandece szyszkach.

Pod liśćmi schowany siedział mały jeż.

Prezentujemy maskotkę, pacynkę lub fotografię jeża.

Bardzo mocno kłuje! – poczujesz go też.

Włączamy jesienną piosenkę o jeżu i za pomocą szyszek lub piłeczek opukujemy stopy dzieci w rytm muzyki; dzieci mogą same opukiwać swoje stopy.

Zabawa z jeżem to fajna rzecz,

ale czas goni – a Ty do domu wracać chcesz.

Bez butów i głodny podąża zuch do celu.

Dzieci maszerują po ścieżce fakturowej z liści, gałęzi, szyszek, ziemi; mniej sprawni z pomocą terapeuty poruszają nogami.

Gdy wychodząc z lasu zanurzył nogę w strumieniu,

Przed dziećmi ustawiamy miski z zimną wodą; chodząc po ścieżce, napotykają miski z wodą, do których wkładają stopy.

zimna woda zmroziła stopy jego.

Tak to jest, gdy wędrujesz boso kolego!

Zmarznięte stopy dzieci masujemy balsamem i okrywamy ciepłym kocem.

Wędrówki naszej nadszedł kres.

Byłeś dzielny mały zuchu – czy Ty o tym wiesz?

Na zakończenie rozdajemy niektórym dzieciom instrumenty muzyczne, a pozostałym zwiewne chusty; dzieci grają i śpiewają oraz machają chustami w rytm wesołej piosenki.

Autor: Małgorzata Rudnicka

Opowiadanie jest częścią e-booka wydanego przez Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli pt. Scenariusze zajęć z elementami stymulacji polisensorycznej. Zawiera on 15 scenariuszy zajęć z rymowanymi opowiadaniami o zróżnicowanej tematyce, dedykowanych dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną, a także dzieciom w wieku przedszkolnym. Więcej informacji oraz możliwość zakupu TUTAJ.

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz