Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 18 maja 2022 roku.

Tygodniowy temat ośrodka: Zaczarowany świat baśni.
Temat dzienny: Baśnie znamy, bo je czytamy.
Miejsce zajęć:
sala zajęć
Czas trwania zajęć:
2 godziny
Klasa:
I-III
Liczba dzieci:
3 dziewczynki (2 dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i 1 z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym)
Cele główne:
- wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu
- rozwijanie spostrzegawczości
- doskonalenie sprawności manualnych
Cele szczegółowe – uczeń:
- zna tytuły i bohaterów wybranych baśni
- uważnie słucha czytanego tekstu
- rozwiązuje zagadki słowne
- liczy w zakresie 5
- koloruje obrazek
- interpretuje ruchem treść piosenki
- składa części obrazka w całość
- rozpoznaje przedmioty za pomocą dotyku
- nawleka korale na sznurek
- potrafi współdziałać w zespole
- porządkuje miejsce pracy
Metody pracy:
- oparte na słowie: rozmowa, zagadki, odpowiedzi na pytania
- oparte na obserwacji: pokaz wykonania pracy
- oparte na działaniu praktycznym
Formy pracy:
- praca z grupą
- praca indywidualna dzieci
Środki dydaktyczne:
tekst wiersza „Bajkowa zgadywanka” D. Gellner, baśnie: ,,Królewna Śnieżka”, „Kopciuszek”, „Czerwony Kapturek”, płyta CD, ilustracje baśni, koperty z puzzlami, kolorowanki, zagadki, koszyk, jabłko, ciastko, koraliki, kredki
Przebieg zajęć:
Zajęcia wstępne:
1. Powitanie w kole „Wszyscy są, witam was” (załącznik nr 1).
2. Sprawdzenie obecności:
- umieszczenie etykiet z imieniem na tablicy obecności,
- ustalenie nazwy dnia tygodnia, miesiąca; wybór właściwej etykiety ze zbioru; umieszczenie jej na tablicy.
3. Określenie stanu pogody:
- obserwacja przez okno; swobodne wypowiedzi dzieci na temat pogody; wybór właściwej etykiety ze zbioru; umieszczenie jej na tygodniowym kalendarzu pogody.
Praca poznawcza:
4. Nawiązanie do tematu zajęć. Wspólne rozwiązanie zagadek dotyczących znanych baśni – odszukanie odpowiedniej ilustracji (załącznik nr 2).
5. Odgadywanie postaci z baśni w oparciu o wiersz D. Gellner „Bajkowa zgadywanka” (załącznik nr 3).
6. „Co Czerwony Kapturek ma w koszyku?” – zagadki dotykowe, np.: jabłko, ciasto, kwiatki.
7. Rozpoznawanie tytułów baśni dla dzieci na podstawie fragmentów czytanych przez nauczyciela – „Królewna Śnieżka”, „Kopciuszek”, „Czerwony Kapturek”.
8. Improwizacja ruchowa do piosenki „My jesteśmy krasnoludki” (załącznik nr 4).
Ekspresja:
9. „Baśniowe puzzle” – dzieci wyjmują z kopert obrazki pocięte na kilka części, dopasowują je do siebie, następnie naklejają na kartkę.
10. „Korale dla królewny” – nawlekanie korali według wzoru, np. 3 czerwone i 2 białe, przeliczanie korali w zakresie 5.
11. „Moja ulubiona postać z baśni” – kolorowanie dowolnie wybranego przez dziecko obrazka.
Zajęcia końcowe:
12. Sprzątanie po zakończonej pracy.
13. Podsumowanie zajęć, ocena pracy i aktywności dzieci.
Bibliografia:
- A. Kosińska, A. Polak, D. Żiżka. Uczę metodą ośrodków pracy, WSiP, Warszawa 1999
- Mój pierwszy śpiewnik: Najpiękniejsze piosenki dla przedszkolaków i uczniów, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 2012
- J. Stec Zagadki dla najmłodszych, MAC Edukacja S.A., Kielce 1996
- J. W. Grimm, Baśnie braci Grimm, Olimp Media 2010
Pobierz scenariusz z załącznikami
Autor: Beata Pazowska – Czytelniczka Portalu