Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 8 października 2018 roku.
Scenariusz ten przeznaczony jest do realizacji podczas indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dzieckiem z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz współwystępującymi przykurczami mięśniowymi kończyn górnych i dolnych, deformacjami kostnymi.
Temat zajęć: STYMULACJA SENSOMOTORYCZNA
Środki dydaktyczne:
- płytki fakturalne
- masażer z funkcją termiczną
- ciastolina
- przybory higieniczne
- ssak
- wiklinowy fotel
- oliwka
- koce i poduchy
Cele zajęć
Cel ogólny:
- zbieranie wrażeń zmysłowych płynących z własnego ciała i z otaczającego świata
Cele szczegółowe:
- odczuwanie dotyku w obrębie ciała, reagowanie na różne faktury, bodźce termiczne
- odbieranie wrażeń westybularnych poprzez ruch w przestrzeni – kołysanie, obracanie
- czucie swojego ciało poprzez ruch bierny
- uzyskanie lepszej kondycji fizycznej poprzez masowanie ciała i częste zmiany pozycji
Metody pracy:
- Stymulacja sensoryczna
- Ćwiczenia ruchowe
- Masaż Shantali
- Masaż twarzy
- Terapia regulacyjna Castillo – Moralesa
- Czynności opiekuńcze
Formy pracy: indywidualna
Przebieg zajęć
I ZAJĘCIA WSTĘPNE
- Powitanie oparte na dotyku, ale wsparte słowem – rytuał.
- Zabiegi higieniczne i pielęgnacyjne.
- Pozycjonowanie przygotowujące do zajęć.
Czas: 5 minut
II ZAJĘCIA WŁAŚCIWE
Lp | TOK | AKTYWNOŚĆ NAUCZYCIELA | OCZEKIWANA AKTYWNOŚĆ UCZNIA | CZAS |
1. | Masaż twarzy | Pozycjonuje wychowanka tak, by mieć dostęp do twarzy. Natłuszcza ręce oliwką. Oswaja z dotykiem. Masuje kolejno:
– szyję – policzki od nosa i warg w kierunku skroni ruchem różnorodnym – policzki od podbródka do skroni ruchem różnorodnym – czoło od środka do ucha – wargi
|
Odczuwa dotyk w obrębie twarzy. Mową ciała wyraża odczucia z tym związane. | 5 min |
2. |
Masaż ciała metodą Shantali |
Pozycjonuje wychowanka w zależności od masowanej części ciała. Jeśli to możliwe zdejmuje części garderoby by mieć dostęp do masowanej części ciała. Natłuszcza ręce oliwką. Wykonuje rytmiczne powtarzane 4-5 razy głaszczące ruchy masując kolejno:
– klatkę piersiową – ręce – dłonie – brzuch – nogi – stopy – grzbiet
|
Odczuwa masowanie, głaskanie poszczególnych części ciała. Mową ciała wyraża odczucia z tym związane. | 10 min |
3. |
Stymulacja dotykowa materiałami o zróżnicowanej fakturze. |
Pozycjonuje wychowanka. Oswaja z dotykiem.
Przybliża wrażenia czuciowe uwzględniając sygnały płynące z ciała. Pociera nimi najpierw ręce, potem inne dostępne części ciała jak twarz, szyję, ręce, dłonie, nogi, stopy, plecy, brzuch. Stara się zakończyć stymulację bodźcem najbardziej przyjemnym. Śledzi reakcje związane z użyciem danej faktury.
|
Odczuwa różnorodne faktury i wyraża z tym związane odczucia. Reaguje na dotyk kolejnych faktur, mową ciała wyraża swoje upodobania, zmianę faktury.
|
10 min |
4. |
Stymulacja termiczna. |
Uruchamia w masażerze funkcję termiczną. Dostarcza wychowankowi wrażenia termiczne – ciepło. Pociera poszczególne partie ciała: ręce, dłonie, brzuch, plecy, nogi, stopy. Śledzi i stosuje się do reakcji. | Odbiera wrażenia termiczne co wyraża mową ciała.
|
5 min |
5. |
Stymulacja westybularna angażująca zmysł równowagi. |
Przygotowuje bujany fotel – wyścieła go, przygotowuje podkładki. Przenosi wychowanka, pozycjonuje. Kołysze fotel obserwując reakcje związane ze stymulacja zmysłu równowagi i dbając o komfort fizyczny. Po zakończonej stymulacji przenosi wychowanka na łóżko pozycjonując. | Odbiera wrażenia płynące ze zmysłu równowagi. Wyraża swoje doznania z tym związane mową swojego ciała.
|
10 min |
6. |
Ruch bierny. |
Pozycjonuje. Delikatnie oswaja z dotykiem kończyny, by zapobiec wzmożonemu napięciu i zblokowaniu możliwości ruchu. Pracuje rękami wychowanka wykonując ruch zginania i prostowania, odchylania. Wkłada wałeczki ciastoliny w dłonie rozginając palce. Układa wychowanka na boku i prowadzi tzw. „prostowanie boku”(zalecenia rehabilitanta). Uwzględnia sygnały płynące z ciała. | Mową ciała wyraża gotowość do poddawania się ćwiczeniom ruchowym. Bywa, że wzmożone napięcie uniemożliwia tą aktywność. | 5 min |
7. |
Terapia regulacyjna Castillo – Moralesa. |
Przygotowuje do spożycia posiłku przeprowadzając terapie regulacyjną. Wykonuje ćwiczenia wstępne (unosi potylice i lekko uciska klatkę piersiowa, rozciąga kark podciągając głowę do tyłu i do przodu, następnie na boki) oraz stymuluje poprzez lekki wibracyjny ucisk neuromotoryczne punkty twarzy. Umożliwia ewentualne odkrztuszanie, w razie konieczności stosuje odsysanie.
|
Reaguje na dotyk i ucisk.
Zauważalne reakcje wegetatywne w postaci wzmożonego wydzielania i konieczności odkrztuszania. |
5 min |
III ZAJĘCIA KOŃCOWE
- Czynności higieniczne i opiekuńcze.
- Pożegnanie oparte na dotyku, wsparte słowem – rytuał.
Czas: 5 min
Autor: Irena Wasyluk
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli