Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 9 marca 2019 roku.
Scenariusz zajęć z elementami oceniania kształtującego dla klasy pierwszej
Temat: W marcu jak w garncu?
2 x 45 minut
Cele ogólne:
- Kształtowanie umiejętności wypowiedzi ustnej.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum klasy.
- Doskonalenie umiejętności pracy w parach i w grupie.
- Doskonalenie kształtnego pisania.
- Kształtowanie sprawiedliwej oceny koleżeńskiej.
- Ćwiczenie umiejętności rozpoznawania i opisywania warunków atmosferycznych.
- Kształtowanie umiejętności dopasowywania stroju do warunków atmosferycznych.
Cele operacyjne:
- Uczeń udziela odpowiedzi na pytania dotyczące wiersza.
- Uczeń pracuje w parze.
- Uczeń pracuje w grupie.
- Uczeń zapisuje cel w zeszycie.
- Uczeń ocenia pracę kolegi.
- Uczeń ocenia i opisuje pogodę.
- Uczeń dobiera strój odpowiedni do pogody.
Metody nauczania (według W. Okonia):
- metody asymilacji wiedzy: pogadanka
- metody problemowe: nauczanie problemowe
- metody praktyczne: metody ćwiczebne
Formy pracy:
indywidualna jednolita, grupowa jednolita, zbiorowa jednolita
Środki dydaktyczne:
kartoniki z symbolami pogody, ilustracje z ubraniami, kolorowe kartki w formacie a4, klej, zeszyt, ołówek, magnesy, cebula
Przebieg lekcji
1. Wprowadzenie do zajęć – ustalenie bieżącego miesiąca.
2. Zapoznanie z treścią wiersza – Joanny M. Chmielewskiej „Marcowa cebulka”.
3. Rozmowa na temat treści wiersza i doświadczeń uczniów, rozkrojenie i pokazanie uczniom cebuli w celu wyjaśnienia sformułowania „Ubierać się na cebulkę” (Zastosowanie elementu oceniania kształtującego – losowanie patyczków z imionami uczniów przy wyborze ucznia do odpowiedzi).
4. Przeanalizowanie przez uczniów znaczenia przysłowia „W marcu jak w garncu”, praca w parach.
5. Wspólne ustalenie znaczenia przysłowia.
6. Zapis celu w zeszycie „W marcu ubieram się na cebulkę” (Zastosowanie elementu oceniania kształtującego – podanie celu w języku ucznia).
7. Wzajemne sprawdzenie poprawności zapisania celu – wymiana zeszytów w parach (Zastosowanie elementu oceniania kształtującego – ocena koleżeńska).
8. Obserwacja bieżącej pogody przez uczniów, wspólne dopasowanie ilustracji z symbolami pogodowymi do panujących warunków atmosferycznych, przymocowanie ich do tablicy za pomocą magnesów.
9. Dopasowanie ilustracji przedstawiających ubrania do panującej pogody, przyklejenie ich na kartkę A4, praca w 4-osobowych zespołach. Prezentacja pracy przez uczniów.
10. Podsumowanie zajęć. Wybrane dzieci dokańczają zdania: Dzisiaj na zajęciach dowiedziałem/am się że….. Dzisiaj na zajęciach nauczyłam/em się, że….. Dzisiaj na zajęciach zdziwiło mnie, że …………
Pobierz scenariusz z załącznikami
Opracowanie: Marta Gągol
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę Portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli