Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 9 września 2020 roku.
I. Metryczka
Imię i nazwisko ucznia
Data urodzenia ucznia
Podstawa założenia programu
Nr i data wydania orzeczenia
Nazwa szkoły
Rok szkolny
II. Rozpoznanie wynikające z orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Rozpoznanie: autyzm
Zalecenia dotyczące zajęć rewalidacyjnych:
- Ćwiczenia percepcji słuchowej i koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej.
- Usprawnianie funkcjonowania poznawczego.
- Usprawnianie pamięci mechanicznej i logicznej, trwałej i bezpośredniej.
- Rozwijanie myślenia, koncentracji uwagi, spostrzegawczości.
III. Cele zajęć
Cele główne:
- Kształtowanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych umożliwiających funkcjonowanie w grupie i relacji z dorosłymi.
- Maksymalne rozwijanie mocnych stron ucznia.
- Wzmacnianie i usprawnianie zaburzonych obszarów funkcjonowania.
- Kształtowanie postaw świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.
- Doskonalenie umiejętności prospołecznych.
Cele szczegółowe:
- Wytworzenie pozytywnej więzi emocjonalnej z uczniem.
- Wzrost poczucia bezpieczeństwa i zaufania.
- Wzmacnianie u ucznia poczucia własnej wartości.
- Skorygowanie błędnego obrazu świata i samego siebie.
- Udzielanie wsparcia emocjonalnego w związku z sytuacjami stresowymi poprzez wskazywanie sposobów radzenia sobie z przykrymi emocjami.
- Umożliwienie uczniowi wyrażenia tego, co go aktualnie martwi, czego się obawia.
- Nabycie umiejętności kontroli emocji, panowania nad gniewem, złością.
- Nabycie umiejętności rozładowywania nagromadzonych napięć w sposób bezpieczny i akceptowany społecznie.
- Umiejętność zastosowania metod i technik relaksacji, odprężania się.
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie.
- Przestrzeganie obowiązujących zasad i norm w społeczeństwie.
- Wzrost motywacji do pracy i wysiłku umysłowego.
IV. Treści realizowane na zajęciach
- Jak podejmować decyzje.
- Szanowanie praw innych do innego zdania.
- Rozważanie decyzji alternatywnych i ich skutków.
- Sposoby radzenia sobie ze stresem.
- Przyczyny, przejawy i skutki agresji.
- Techniki zapanowania nad własnymi negatywnymi emocjami.
- Kulturalny człowiek w społeczeństwie.
- Co człowiek świadomie wybiera, o czym jest przekonany, co uważa za swój własny wybór.
- Poczucie odpowiedzialności za swoje słowa.
- Straty płynące z oszukiwania ludzi i siebie.
- Poznaję własne zdolności i umiejętności oraz niedoskonałości i ograniczenia.
- Moje mocne strony.
- Poznaję własne możliwości – mapa myśli.
- Trening twórczości.
- Twórcze rozwiązywanie problemów.
- Mam przyjaciela i jestem przyjacielem.
- Tworzymy komiks – trudności w relacjach społecznych.
- Wyrzuć złość do kosza – uświadomienie sobie czynników wpływających na nasze stany emocjonalne – rzeczy, które najczęściej wywołują u nas złość.
- Nie moralizuj – samoświadomość.
- Zostawianie wiadomości – umiejętności społeczne.
- Emocje moje i innych ludzi.
- Rozmowy Komiksowe – relacje interpersonalne.
- Mapa myśli – temat dowolny.
- Kim jestem? Co czuję? Czego potrzebuję?
- Scenki sytuacyjne – sytuacje dla mnie trudne i stresujące.
- Trening Jacobsona – progresywna relaksacja mięśni.
- Trening autogenny Schultza.
- Ja w grupie – budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
V. Metody i techniki pracy
- Plany aktywności.
- Trening prawidłowych zachowań w różnych sytuacjach społecznych.
- Elementy biblioterapii (w oparciu o teksty terapeutyczne).
- Elementy dramy (odgrywanie ról, scenki).
- Rozmowa kierowana, pogadanka.
- Muzykoterapia.
- Elementy pantomimy.
- Burza mózgów.
- Prezentacje multimedialne.
- Zadania grafomotoryczne.
- Metoda wpływu osobistego (sugestie, przykłady osobiste, wyrażanie opinii).
- Rebusy, krzyżówki, szyfrogramy, wykreślanki, labirynty.
- Memory obrazkowe.
- Gry planszowe.
- Arteterapia.
VI. Zasady pracy
- Stawianie wymagań dostosowanych do aktualnego samopoczucia i możliwości ucznia.
- Zasada akceptacji i życzliwości w stosunku do ucznia (szczególne okazywanie troski, bazowanie na mocnych stronach).
- Zasada indywidualizacji.
- Zasada motywacji działania (stawianie jasnych celów i oczekiwań, kierowanie się zasadą braku przymusu – tak kierować pracą, aby uczeń miał wrażenie, że sam chce).
- Zasada dostosowania zadań do jego potrzeb, zainteresowań i możliwości psychofizycznych.
- Zasada wszechstronnej aktywizacji (uwzględnianie aktualnie preferowanych zdolności).
- Zasada stopniowania trudności zadań.
- Zasada kształtowania pozytywnych stosunków interpersonalnych.
- Zasada wzmocnień pozytywnych.
- W razie potrzeby stosowanie krótkich przerw w pracy.
- Zasada systematyczności.
VII. Forma pracy
Zajęcia indywidualne
Zajęcia rewalidacyjne, 2h, rok szkolny
Ewaluacja
- Obserwacja postępów terapeutycznych ucznia (wiedza, umiejętności, aktywność, systematyczność, wkładany wysiłek).
- Podsumowanie efektów pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przewidywane osiągnięcia
Uczeń poczyni postępy w zakresie uspołecznienia, komunikowania się z rówieśnikami i nauczycielami. Wzbogaci zakres słownictwa czynnego akceptowanego przez społeczeństwo. Będzie dostosowywał się do norm i zasad panujących w grupie. Obniży się u ucznia poziom stresu, napięcia i niepokoju. Zwiększy się poczucie bezpieczeństwa, akceptacji, poczucia sprawczości i sukcesu w sytuacji zadaniowej.
Przedstawiony program zajęć rewalidacyjnych będzie modyfikowany i uzupełniany w zależności od sytuacji i potrzeb z równoczesnym uwzględnieniem.
Indywidualny program zajęć rewalidacyjnych opracowała: Katarzyna Szczechowicz – Czytelniczka Portalu
Bardzo proszę o podpowiedź, w którym rozporządzeniu znajdę informację jak zbudowac dziennik i program zajęć rewalidacyjnych?