Indywidualny program zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z autyzmem

Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 9 września 2020 roku.

I. Metryczka

Imię i nazwisko ucznia

Data urodzenia ucznia

Podstawa założenia programu

Nr i data wydania orzeczenia

Nazwa szkoły

Rok szkolny

II. Rozpoznanie wynikające z orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego

Rozpoznanie: autyzm

Zalecenia dotyczące zajęć rewalidacyjnych:

  • Ćwiczenia percepcji słuchowej i koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej.
  • Usprawnianie funkcjonowania poznawczego.
  • Usprawnianie pamięci mechanicznej i logicznej, trwałej i bezpośredniej.
  • Rozwijanie myślenia, koncentracji uwagi, spostrzegawczości.

III. Cele zajęć

Cele główne:

  • Kształtowanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych umożliwiających funkcjonowanie w grupie i relacji z dorosłymi.
  • Maksymalne rozwijanie mocnych stron ucznia.
  • Wzmacnianie i usprawnianie zaburzonych obszarów funkcjonowania.
  • Kształtowanie postaw świadomego i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym.
  • Doskonalenie umiejętności prospołecznych.

Cele szczegółowe:

  • Wytworzenie pozytywnej więzi emocjonalnej z uczniem.
  • Wzrost poczucia bezpieczeństwa i zaufania.
  • Wzmacnianie u ucznia poczucia własnej wartości.
  • Skorygowanie błędnego obrazu świata i samego siebie.
  • Udzielanie wsparcia emocjonalnego w związku z sytuacjami stresowymi poprzez wskazywanie sposobów radzenia sobie z przykrymi emocjami.
  • Umożliwienie uczniowi wyrażenia tego, co go aktualnie martwi, czego się obawia.
  • Nabycie umiejętności kontroli emocji, panowania nad gniewem, złością.
  • Nabycie umiejętności rozładowywania nagromadzonych napięć w sposób bezpieczny i akceptowany społecznie.
  • Umiejętność zastosowania metod i technik relaksacji, odprężania się.
  • Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie.
  • Przestrzeganie obowiązujących zasad i norm w społeczeństwie.
  • Wzrost motywacji do pracy i wysiłku umysłowego.

IV. Treści realizowane na zajęciach

  • Jak podejmować decyzje.
  • Szanowanie praw innych do innego zdania.
  • Rozważanie decyzji alternatywnych i ich skutków.
  • Sposoby radzenia sobie ze stresem. 
  • Przyczyny, przejawy i skutki agresji.
  • Techniki zapanowania nad własnymi negatywnymi emocjami. 
  • Kulturalny człowiek w społeczeństwie.
  • Co człowiek świadomie wybiera, o czym jest przekonany, co uważa za swój własny wybór.
  • Poczucie odpowiedzialności za swoje słowa.
  • Straty płynące z oszukiwania ludzi i siebie.
  • Poznaję własne zdolności i umiejętności oraz niedoskonałości i ograniczenia.
  • Moje mocne strony.
  • Poznaję własne możliwości – mapa myśli.
  • Trening twórczości.
  • Twórcze rozwiązywanie problemów.
  • Mam przyjaciela i jestem przyjacielem.
  • Tworzymy komiks – trudności w relacjach społecznych.
  • Wyrzuć złość do kosza – uświadomienie sobie czynników wpływających na nasze stany emocjonalne – rzeczy, które najczęściej wywołują u nas złość.
  • Nie moralizuj – samoświadomość.
  • Zostawianie wiadomości – umiejętności społeczne.
  • Emocje moje i innych ludzi.
  • Rozmowy Komiksowe – relacje interpersonalne.
  • Mapa myśli – temat dowolny.
  • Kim jestem? Co czuję? Czego potrzebuję?
  • Scenki sytuacyjne – sytuacje dla mnie trudne i stresujące.
  • Trening Jacobsona – progresywna relaksacja mięśni.
  • Trening autogenny Schultza.
  • Ja w grupie – budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.

 V. Metody i techniki pracy

  • Plany aktywności.
  • Trening prawidłowych zachowań w różnych sytuacjach społecznych.
  • Elementy biblioterapii (w oparciu o teksty terapeutyczne).
  • Elementy dramy (odgrywanie ról, scenki).
  • Rozmowa kierowana, pogadanka.
  • Muzykoterapia.
  • Elementy pantomimy.
  • Burza mózgów.
  • Prezentacje multimedialne.
  • Zadania grafomotoryczne.
  • Metoda wpływu osobistego (sugestie, przykłady osobiste, wyrażanie opinii).
  • Rebusy, krzyżówki, szyfrogramy, wykreślanki, labirynty.
  • Memory obrazkowe.
  • Gry planszowe.
  • Arteterapia.

VI. Zasady pracy

  • Stawianie wymagań dostosowanych do aktualnego samopoczucia i możliwości ucznia.
  • Zasada akceptacji i życzliwości w stosunku do ucznia (szczególne okazywanie troski, bazowanie na mocnych stronach).
  • Zasada indywidualizacji.
  • Zasada motywacji działania (stawianie jasnych celów i oczekiwań, kierowanie się zasadą braku przymusu – tak kierować pracą, aby uczeń miał wrażenie, że sam chce).
  • Zasada dostosowania zadań do jego potrzeb, zainteresowań i możliwości psychofizycznych.
  • Zasada wszechstronnej aktywizacji (uwzględnianie aktualnie preferowanych zdolności).
  • Zasada stopniowania trudności zadań.
  • Zasada kształtowania pozytywnych stosunków interpersonalnych.
  • Zasada wzmocnień pozytywnych.
  • W razie potrzeby stosowanie krótkich przerw w pracy.
  • Zasada systematyczności.

VII. Forma pracy

Zajęcia indywidualne

Zajęcia rewalidacyjne, 2h, rok szkolny

Ewaluacja

  • Obserwacja postępów terapeutycznych ucznia (wiedza, umiejętności, aktywność, systematyczność, wkładany wysiłek).
  • Podsumowanie efektów pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Przewidywane osiągnięcia

Uczeń poczyni postępy w zakresie uspołecznienia, komunikowania się z rówieśnikami i nauczycielami. Wzbogaci zakres słownictwa czynnego akceptowanego przez społeczeństwo. Będzie dostosowywał się do norm i zasad panujących w grupie. Obniży się u ucznia poziom stresu, napięcia i niepokoju. Zwiększy się poczucie bezpieczeństwa, akceptacji, poczucia sprawczości i sukcesu w sytuacji zadaniowej.

Przedstawiony program zajęć rewalidacyjnych będzie modyfikowany i uzupełniany w zależności od sytuacji i potrzeb z równoczesnym uwzględnieniem.

Indywidualny program zajęć rewalidacyjnych opracowała: Katarzyna Szczechowicz – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

One Comment

  1. Bardzo proszę o podpowiedź, w którym rozporządzeniu znajdę informację jak zbudowac dziennik i program zajęć rewalidacyjnych?

Dodaj komentarz