Jesienne zabawy – scenariusz zajęć rewalidacyjnych

Opublikowano: 15 maja 2020 roku

Temat: Jesienne zabawy.

Czas trwania:

60 min.

Data:

26.11.2018 r.

Forma pracy:

indywidualna

Metody:

logopedyczne, elementy metody „Makaton”, pogadanka, zabawowe

Pomoce dydaktyczne:

magnetofon, płyty CD z piosenkami „Witamy cię”, „Pada deszcz”, „Żegnamy cię”, słomki, pojemniki z wodą, tekst do zabawy artykulacyjnej, zagadki, wiersz.

Cele główne:

  • rozwijanie umiejętności słuchania, wypowiadania się, zadawania pytań;
  • nawiązywania i prowadzenia dialogu do inicjatywy oraz aktywności komunikacyjnej;
  • kształtowanie umiejętności organizowania i spędzania czasu wolnego;
  • doskonalenie mowy i umiejętności komunikowania się w codziennym życiu;
  • doskonalenie sprawności manualnej, zdolności percepcyjnych oraz procesów pamięci i uwagi;
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
  • rozwijanie myślenia.

Cele szczegółowe:

  • usprawnianie narządów artykulacyjnych;
  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego;
  • utrwalanie pojęć związanych z jesienią;
  • rozwijanie spostrzegawczości, uwagi, pamięci i koncentracji.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie – piosenka „Witamy cię”.

2. Zabawa artykulacyjna – Spacer Pana Języka.

Pan Języczek wybrał się na spacer – szedł dróżką, rozglądając się w lewo i w prawo (kierujemy język w kąciki warg), patrzył w błękitne niebo (wyciągamy język do nosa), na rosnące drzewa (wysuwamy język daleko do brody) i wąchał zerwane kwiatki (wciągamy powietrze noskiem, wypuszczamy ustami). Na łące spotkał koniki, które podskakiwały (kląskanie) i parskały (parskanie). Pan Języczek przesłał im całuska i poszedł dalej (zęby zwarte, usta zaokrąglone, cmokamy). Na drzewie siedziała sowa, która cichutko pohukiwała (hu-hu). Pan Języczek próbował wspiąć się na drzewo (przesuwamy język po podniebieniu górnym, buzia szeroko otwarta), ale w połowie drogi zrezygnował i posilił się smacznym cukierkiem (mlaskamy). Po jego zjedzeniu oblizał usteczka (oblizywanie warg po ich czerwieni, usta szeroko otwarte), uśmiechnął się zadowolony (zęby zwarte, usta rozciągnięte w uśmiechu) i zagwizdał wesoło (próbujemy gwizdać). Nagle zerwał się gwałtowny wiatr (dmuchamy – praca policzków i warg) i Pan Języczek szybciutko wrócił do domku.

3. Ćwiczenia oddechowe.

Uczennica delikatnie dmucha w słomkę i tworzy pianę, dmucha w piórka przemieszczając je na ławce. Nauczyciel zwraca uwagę na prawidłowy tor oddechowy.

4. Pogadanka o aktualnej porze roku:

  • Jaką mamy aktualną porę roku?
  • Co oznaczają nazwy miesięcy: wrzesień, październik, listopad?
  • Kiedy zaczyna się kalendarzowa jesień?
  • Jak wygląda przyroda jesienią?
  • Jaka jest pogoda jesienią?
  • Jak dbamy o dobre samopoczucie jesienią?
  • Czy lubimy jesień i dlaczego?

5. Nauka piosenki „Pada deszcz” – naśladowanie gestów „Makaton”.

6. Słuchanie wiersza „Orszak Pani Jesieni”, krótkie omówienie treści i opis jesieni.

Orszak Pani Jesieni – E. Zawadzka

Już się kończy miesiąc wrzesień,

już witamy Panią Jesień.

Pani piękna, wspaniała

Ze złotych liści suknia cała.

Welon ze srebrnej pajęczyny,

a na szyi jarzębiny.

Wiatr jesienny farby niesie,

pomaluje liście w lesie.

Jasnozłoto, purpurowo,

Zielonkawo i brązowo.

W plamki, ciapki, żyłki złote,

później wiatr przywoła słotę.

Tuż za słotą idą jeszcze

jej synowie – małe deszcze:

Pluszek, Mżawka, Kapuśniaczek,

opłakują każdy krzaczek.

Orszak kończy postać ciemna –

to Szaruga jest jesienna.

Szarym płaszczem słońce kryje

piękne barwy z liści zmyje,

a wraz z siostrą swą zawieją

Spustoszenie w lesie sieją,

poprzez pola, las w ten wrzesień

kroczy orszak – Pani Jesień!

7. Zagadki o jesieni.

Co to za pani, w złocie, w czerwieni,

sady pomaluje, lasy przemieni,

a gdy odejdzie gdzieś w obce kraje,

śnieżna zawieja po niej zostaje. (jesień)

Co to za miesiąc, który niesie:

grzyby i wrzosy liliowe w lesie,

w sadach soczyste jabłka czerwone,

a także pierwszy szkolny dzwonek. (wrzesień)

On dziesiąty jest w kolejce, gdzie stoi dwanaście miesięcy. (październik)

To miesiąc smutny taki,

bo odleciały już ptaki,

i liść ostatni już opadł.

Ten miesiąc zwie się (listopad)

Kiedy rośnie – to się zieleni.

Kiedy spada – złotem się mieni (liść)

Wiosną zielono rosną,

latem – gadają z wiatrem,

jesienią – barwy zmienią,

a zimą – śnią pod pierzyną. (liście)

Co to za ogrodnik? Konewki nie miewa,

a podlewa kwiaty, warzywa i drzewa. (deszcz)

8. Propozycja zabawy – „Jesienny masażyk”.

„Idzie pani, wietrzyk wieje”

Idzie pani: tup, tup, tup (dziecko jest odwrócone do nas plecami na przemian stukamy z wyczuciem w jego plecy opuszkami palców wskazujących)

Dziadek z laską: stuk, stuk, stuk (delikatnie stukamy zgiętym palcem)

Skacze dziecko: hop, hop, hop (naśladujemy dłonią skoki na przemian opierając się na przegubie i na palcach)

Żaba robi długi skok (wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka np. stopy i głowę)

Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu (dmuchamy w jedno i drugie ucho)

Kropi deszczyk: puk, puk, puk (delikatnie stukamy w jego plecy palcami)

Deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup (klepiemy w plecy dłońmi ułożonymi w miseczki)

A grad w szyby: łup, łup, łup (lekko stukamy dłońmi zwiniętymi w plecy)

Świeci słonko (gładzimy wewnętrzną stronę dłoni kolistymi ruchami)

Wieje wietrzyk (dmuchamy we włosy)

Pada deszczyk (wyczuciem stukamy opuszkami palców w plecy)

Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark)

9. Zakończenie zajęć – piosenka „Żegnamy cię”.

Literatura:
  1. Płyta CD „Słoneczne nutki” MAKATON+ książka
  2. Płyta CD „Pobawmy się razem” MAKATON+ książka
  3. Wiersz „Orszak Pani Jesieni” – E. Zawadzka
  4. „Idzie pani, wietrzyk wieje” – „Przytulanki – czyli wierszyki na dziecięce masażyki”, M. Bogdanowicz, Wydawnictwo „Harmonia”
  5. „Gimnastyka buzi na wesoło” – I. Rutkowska-Błachowiak – „Spacer Pana Języka”  

Jesienne zabawy – scenariusz zajęć rewalidacyjnych opracowała: Anna Florczak – Czytelniczka Portalu

Bookmark the permalink.

Zbliżające się szkolenia online w naszej akredytowanej placówce doskonalenia nauczycieli:

Dodaj komentarz