Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 13 lutego 2019 roku.
Plan rewalidacji indywidualnej został opracowany na podstawie zaleceń Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w … określonych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Uczeń z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną; objęty jest zajęciami rewalidacji indywidualnej w wymiarze dwóch godzin tygodniowo.
Cel główny zajęć rewalidacyjnych
Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest adekwatne do możliwości ucznia funkcjonowanie w warunkach szkolnych oraz optymalna stymulacja jego rozwoju, a także nabywanie przez niego wiedzy oraz umiejętności potrzebnych w życiu, rozwijanie jego autonomii, wdrażanie go do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm społecznych oraz wyposażenie go, stosownie do możliwości, w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu postrzegać siebie jako niezależną osobę.
Cele szczegółowe zajęć rewalidacyjnych:
- stymulacja rozwoju poznawczego,
- usprawnianie obniżonych funkcji percepcyjno – motorycznych (rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegania podczas obserwacji rzeczywistości i na obrazkach, przez manipulowanie przedmiotami i porządkowanie przedmiotów, przez wyszukiwanie różnic i podobieństw oraz zauważanie zmian w otoczeniu, rozwijanie percepcji słuchowej przez ćwiczenia wrażliwości słuchowej, ćwiczenia rytmiczne, ćwiczenia słuchu fonematycznego, analizę i syntezę słuchową), myślenia przyczynowo – skutkowego,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych i wykorzystywanie sytuacji życiowych do rozwijania umiejętności komunikacyjnych, w tym także umiejętności czytania, pisania (usprawnianie spostrzegania wzrokowego i słuchowego, rozwijanie orientacji przestrzennej, rozwijanie sprawności manualnej i umiejętności pisania ręcznego, usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej) oraz elementarnych umiejętności matematycznych (porównywanie, odwzorowywanie, porządkowanie zbiorów przedmiotów, liczenie i posługiwanie się pieniędzmi),
- poszerzanie słownika i wiadomości o najbliższym środowisku społeczno – przyrodniczym,
- wzmacnianie i rozwijanie umiejętności funkcjonalnych, wdrażanie do samodzielności w czynnościach dnia codziennego, nauka korzystania z urządzeń technicznych ułatwiających funkcjonowanie w życiu,
- tworzenie sytuacji sprzyjających poznaniu środowiska, w którym uczeń przebywa, sytuacji i obiektów, z których będzie korzystał w przyszłości,
- nauka pożądanych zachowań w grupie rówieśniczej,
- stwarzanie sytuacji umożliwiających chłopcu osiągnięcie sukcesu (wykorzystanie zainteresowania ucznia piłką nożną).
Procedury osiągania celów
W czasie trwania zajęć nauczyciel będzie podkreślał mocne strony ucznia, starał się nawiązać z nim jak najlepszy kontakt, zachęcał go do pracy, a także pomagał pokonywać trudności. Praca z chłopcem będzie opierała się na konkretach, obserwacji, słowie i działaniu. Często zajęcia będą miały charakter zabawy.
Zasady:
- zasada gruntownej znajomości dziecka i przychodzenia mu z racjonalną i specjalistyczną pomocą,
- zasada aktywnego i świadomego udziału ucznia w procesie nauczania i uczenia się,
- zasada zintegrowanego oddziaływania,
- zasada systematyczności,
- zasada wszechstronnej poglądowości i przykładu.
Metody: aktywizujące:
- problemowe (elementy dramy, gry dydaktyczne, elementy dyskusji, drzewa decyzyjnego, bajkoterapii, zagadki, zabawa),
- praktyczne (naśladownictwo),
- eksponujące (film, sztuka teatralna, ekspozycja).
Forma pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
- kredki, klej, nożyczki, kartki papieru, wycinanki i farby, itp.,
- zeszyt,
- rozsypanki wyrazowe, teksty do pisania, krzyżówki, rebusy,
- historyjki obrazkowe, obrazki sytuacyjne,
- figury geometryczne, klocki,
- komputer,
- plansze dydaktyczne, zegar,
- piłeczki, woreczki, dzwonki,
- karty pracy,
- czasopisma „Kumpel”, „Victor Junior”,
- lokalna prasa,
- płyty CD, filmy,
- małe AGD i inne w zależności od potrzeb.
W zajęciach rewalidacyjnych zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej uwzględniono:
- przekaz wiadomości w oparciu o materiał konkretno – obrazowy,
- dostosowanie poziomu zadań do poznawczych możliwości ucznia,
- stosowanie dodatkowych wyjaśnień, instrukcji, powtórzeń poleceń, upewnianie się, czy zostały właściwie zrozumiane,
- dostosowanie tempa pracy do indywidualnych potrzeb ucznia,
- wielokrotne powtarzanie zdobytych wiadomości i umiejętności w sytuacjach typowych i problemowych,
- uczenie całościowe, sytuacyjne, wielozmysłowe, przygotowujące do niezależności.
Plan rewalidacji indywidualnej opracowała: Ewelina Siemiątkowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli