Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 grudnia 2020 roku.
Powitanie
Pytamy ucznia, co miłego wydarzyło się w ostatnich dniach, staramy się bazować na pozytywnych wydarzeniach i aspektach. Możemy poprosić ucznia, aby powiedział, co udało mu się zapamiętać z ostatnich zajęć lub chwalimy np. za dobrą ocenę czy ładnie wykonaną pracę.
Zad. 1
Cel: Ćwiczenia doskonalące koncentrację i czytanie ze zrozumieniem.
Pokazujemy uczniowi najpierw sam tekst, a następnie czytamy pytania, uczeń stara się samodzielnie odpowiedzieć, w razie trudności czytamy tekst uczniowi.
II wariant
Uczeń może mieć przed sobą zarówno tekst, jak i odpowiedzi, w zależności od jego poziomu umiejętności. W razie trudności stosujemy pytania pomocnicze oraz naprowadzające, możemy także powiedzieć: Powiedz swoimi słowami co zrozumiałeś? lub Powtórz, co masz wykonać.
Zad. 2
Cel: Ćwiczenie rozwijające pamięć, percepcję wzrokową i logiczne myślenie.
Czytamy uczniowi polecenie, a następnie pytamy, czy rozpoznaje wszystkie obrazki, jeśli nie, wyjaśniamy i dopytujemy, czy wszystko jest zrozumiałe.
II wariant
Polecenie dla ucznia: Przez kilka minut będziesz miał widoczny ten sam obrazek, ale tym razem postaraj się zapamiętać jak najwięcej jego elementów. Zakrywamy uczniowi obrazek i prosimy, aby podał nazwy, które udało mu się zapamiętać.
Zad. 3
Cel: Doskonalenie umiejętności ortograficznych „Straszna ortografia” – gra memo.
Kopiujemy uczniowi link na czacie i prosimy, aby zagrał w memo, cały czas kontrolujemy grę i pytamy ucznia na bieżąco o jego postępy, a w razie trudności pomagamy, cały czas utrzymujemy kontakt słowny z uczniem.
https://wordwall.net/pl/resource/409999/polski/po%C5%82%C4%85cz-w-pary-ortografia-edukreatywne
Zad. 4
Cel: Kształtowanie umiejętności społecznych, wskazywanie związków przyczynowo-skutkowych, tworzenie historyjki społecznej, omawianie sytuacji przedstawionej na ilustracji, ćwiczenie pamięci.
II wariant
Prosimy ucznia, aby ustnie postarał się stworzyć krótką historyjkę społeczną do ilustracji. Możemy zapytać ucznia: Co byś napisał w dymku? Co według Ciebie mówi chłopiec w takiej sytuacji? W jaki sposób Ty zareagowałbyś w takiej sytuacji? Które zachowania według Ciebie są dobre, a które złe?.
Zad. 5
Cel: Omawianie świątecznych obyczajów, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat, krótka pogadanka dotycząca ulubionych zwyczajów świątecznych ucznia. Przybliżenie tradycji i nastroju świątecznego. Świąteczne zabawy i skojarzenia – gra świąteczna.
Nauczyciel prowadzi to ćwiczenie, uczeń stara się podać skojarzenia. Jeśli czas nie pozwala na wspólne rozwiązanie, możemy przesłać uczniowi link do samodzielnej pracy i zabawy.
https://wordwall.net/resource/346628/%c5%9bwi%c4%85teczne-skojarzenia
Podsumowanie zajęć
Cel: Pozytywne wzmacnianie zachowań pożądanych, nagradzanie ucznia za aktywna pracę i umiejętność słuchania, wzrost samooceny.
Chwalimy ucznia za dobra pracę (wesoła buźka lub łapką w górę na czacie). Uczeń także może ocenić zajęcia poprzez wstawienie odpowiedniego emotikona na czacie pod zajęciami (np. 🙂 🙂 – zajęcia fajne, 🙂 – zajęcia takie sobie, 🙁 – zajęcia nieinteresujące/nieprzydatne).
SŁOICZEK MOTYWACYJNY
Można w czasie pracy z uczniem na bieżąco wykorzystywać system nagród ustalony wcześniej, podczas zajęć w szkole lub przed zajęciami zdalnymi np. uczeń ma własny, podpisany słoiczek, do którego zbiera plusiki/kuleczki/guziki/znaczki itp. Za każde poprawnie wykonane zadanie lub zachowanie pożądane wrzucamy uczniowi do słoiczka dany znaczek, informując go o tym lub pokazując do kamery. Po powrocie do szkoły omawiamy i liczymy zebrane plusiki, a uczeń otrzymuje wcześniej ustaloną nagrodę np. ulubioną kolorowankę, grę, zabawkę, naklejkę, itp… Nagroda, którą uczeń ma otrzymać, musi być dla niego atrakcyjna, wcześniej omówiona i ustalona.
Środki dydaktyczne:
- Jak ćwiczyć pamięć Trening Umysłu, J. C. Medina, A. Allue, R. G. Melero, E. Ribas, L. Riery, Wyd. MAGRAF, Warszawa 2020 r.
- Zajęcia rewalidacyjne – zeszyt ćwiczeń, J. Pańczyk, Wyd. HELION, 2014 r.
- Platforma internetowa WordWall.
- Ćwiczenie 2, 3, 4 – warianty II – pomysł własny.
- Podsumowanie zajęć – pomysł własny.
- Słoiczek motywacyjny – pomysł własny.
Autor: Magdalena Rak – pedagog specjalny – Czytelniczka Portalu