Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 28 lipca 2018 roku.
Program „Poznaję zawody” na rok szkolny 2017/2018, 2018/2019,2019/2020
Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem …
PLAN PROGRAMU:
- WSTĘP
- CELE PROGRAMU
- ADRESACI PROGRAMU
- METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU
- MODUŁY PROGRAMU
- NARZĘDZIA DO EWALUACJI PROGRAMU
1. WSTĘP
Ważnym zadaniem naszej placówki jest usamodzielnienie się wychowanków oraz zapoznawanie ich z najbliższym otoczeniem społeczno – kulturowym. W Programie „Poznaje zawody” na rok szkolny 2017/2018 dzieci poznają podstawowe terminy oraz czynności związane z wykonywaniem poszczególnych zawodów. Ponadto, będą rozwijać umiejętność współpracy w grupie.
Program „Poznaje zawody” na rok szkolny 2017/2018 podzielono na VI modułów, a realizowany będzie na terenie placówki oraz w najbliższym środowisku lokalnym. Program przeznaczony jest do realizacji w ramach zajęć edukacyjnych z uczniami z niepełnosprawnością sprzężoną – autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu: lekkim, umiarkowanym i znacznym.
Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy „Tęcza” dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Toruniu już od najmłodszych lat uczy dzieci samodzielności oraz zapoznawania się z najbliższym środowiskiem społeczno – kulturalnym. W miarę możliwości psychofizycznych oraz potrzeb każdego dziecka, terapeuci umożliwiają swoim wychowankom coraz większą swobodę w rozwiązywaniu codziennych problemów, podejmowanie decyzji dotyczących ich osoby, a także rozwijanie własnych zainteresowań.
W celu realizacji programu konieczna jest współpraca ze środowiskiem lokalnym, wycieczki do instytucji publicznie użytecznych i obserwowanie ekspertów w dziedzinie konkretnego zawodu zapewni dzieciom bezpośrednią możliwość obserwowania pracy przedstawicieli danego zawodu. Poznawanie otaczającej rzeczywistości społecznej dokonuje się nie tylko przez przyswajanie, ale także przez odkrywanie i przeżywanie. To właśnie podczas zajęć terenowych dzieci mają okazję poznać określone miejsce i pogłębić wiedzę na temat poszczególnych zawodów.
W niniejszym programie zawarte są następujące zagadnienia: zapoznanie dzieci z atrybutami poszczególnych zawodów-profesji, kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania w instytucjach, rozpoznawanie po stroju osób pełniących ważne funkcje społeczne, wdrażanie do poszanowania pracy ludzi wybranych zawodów.
Zajęcia te organizowane i prowadzone będą zgodnie z poniższymi zasadami ortodydaktyki:
- zasada życzliwej pomocy,
- zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy,
- zasada aktywności w nauce,
- zasada dominacji wychowania,
- zasada indywidualizacji,
- zasada treści kształcących (dostosowanie treści do możliwości i potrzeb dzieci).
2. CELE PROGRAMU
Głównym celem Programu „Poznaje zawody” jest wdrażanie do samodzielności, aktywności i gospodarności poza Ośrodkiem oraz rozwijanie zainteresowań dziecka.
a) Cele szczegółowe Programu
Poprzez uczestnictwo w Programie „Poznaje zawody” dziecko:
- czerpie radość z zajęć grupowych,
- współdziała w grupie,
- czeka na swoją kolej,
- integruje się z rówieśnikami i otoczeniem,
- poznaje i nazywa atrybuty poszczególnych zawodów,
- wzmacnia poczucie własnej wartości oraz kształtuje poczucie sprawstwa,
- zna zasady kulturalnego zachowania się w instytucjach,
- rozpoznaje i nazywa wybrane zawody,
- zna zasady bezpiecznego zachowania się w różnych miejscach pracy.
3. ADRESACI PROGRAMU
Program przeznaczony jest do realizacji w ramach zajęć edukacyjnych z uczniami z niepełnosprawnością sprzężoną – autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu: lekkim, umiarkowanym oraz znacznym w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym „Tęcza” dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Toruniu. Adresatami Programu są również nauczyciele zatrudnieni w placówce.
4. METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU
Metody wykorzystywane do realizacji Programu „Poznaje zawody”:
- słowna,
- oglądowa,
- praktycznego działania.
Formy wykorzystywane do realizacji Programu „Poznaje zawody”:
- indywidualna,
- grupowa.
Opracowanie: Malwina Gronowska
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli