Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 15 września 2018 roku.
Czas realizacji programu: II etap edukacyjny
Osoba realizująca program:
Program zajęć rewalidacyjnych powstał na podstawie zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w … określonych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, analizy funkcjonowania dziecka w zakresie poszczególnych sfer, przeprowadzonej przez nauczyciela terapeutę oraz wywiadów środowiskowych z osobami znaczącymi dla dziecka (rodzice, nauczyciele, pedagog szkolny).
Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowości ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w procesie dydaktyczno – wychowawczym realizowanym w szkole, a w dalszej kolejności przygotują go do dorosłego życia.
1. Zalecenia wynikające z orzeczenia:
- Indywidualizacja pracy z uczniem
- Eliminowanie w toku zajęć objawów rozproszenia uwagi poprzez zachęcanie do kontynuowania wysiłku intelektualnego oraz wskazywanie kolejnego etapu realizacji zadania/polecenia
- Dzielenie zadań na etapy, podawanie ich krok po kroku
- Kierowanie poleceń w formie krótkiej, konkretnej, unikając dwuznaczności
- Dostrzeganie nawet najmniejszych osiągnięć i sukcesów
- Unikanie trudnych czy abstrakcyjnych pojęć
- Częste odwoływanie się do konkretu, przykładu
- Dbanie o prawidłowy rozwój emocjonalno – społeczny
2. Cele ogólne:
- rozwijanie mocnych stron ucznia
- kształtowanie pozytywnej samooceny ucznia
- motywowanie ucznia do wysiłku intelektualnego
- rozwijanie umiejętności panowania nad złością w trudnych sytuacjach
3. Cele szczegółowe:
- rozwijanie umiejętności rozumienia emocji u innych osób
- rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi
- rozwijanie umiejętności przyjmowania krytyki ze strony innych osób
- doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje zachowanie
- wdrażanie do przestrzegania obowiązujących zasad i norm społecznych
- wygaszanie i modyfikowanie negatywnych zachowań
- wzmacnianie pozytywnych zachowań
- zdobywanie umiejętności radzenia sobie ze złością
4. Metody pracy i formy pracy:
- elementy terapii behawioralnej
- TUS – trening umiejętności społecznych
- plany aktywności
- rozmowa kierowana
- elementy bajkoterapii
- gry edukacyjne
- kontrakt behawioralny
- system motywacyjny
5. Zasady obowiązujące w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym:
- zasada indywidualizacji
- zasada powolnego stopniowania trudności
- zasada korekcji zaburzeń
- zasada kompensacji zaburzeń
- zasada systematyczności
- zasada ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego
- zasada wzmacniania pozytywnego
6. Zakres działań o charakterze rewalidacyjnym
a) Rozwijanie kompetencji społecznych:
- rozwijanie zdolności rozumienia siebie, ludzi, sytuacji i norm społecznych
- reagowanie na nagłe sytuacje w klasie np. informowanie o złym samopoczuciu
- umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach – dokuczanie
- zdolność do rozumienia i kontrolowania własnych uczuć i zachowań
- rozumienie uczuć innych
- nawiązywanie harmonijnych, przyjaznych relacji z innymi ludźmi
- autoprezentacja
- praca w parach, zespołach
- inicjowanie i prowadzenie rozmowy /w parze, w grupie/
- aktywne słuchanie
- komunikacja w kontekście społecznym /zadawanie pytań, zdobywanie informacji, wyrażanie próśb i potrzeb/
- odmawianie
- jasne przekazywanie informacji
- rozpoznawanie znaczenia gestów, ekspresji mimicznej i ciała
- wykorzystywanie komunikatów niewerbalnych
b) rozwijanie sfery emocjonalno – motywacyjnej:
- rozpoznawanie i nazywanie emocji u siebie i innych osób
- wyrażanie emocji przez gesty, mimikę
- praca nad wyrażaniem emocji
- radzenie sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie
Przedstawiony program zajęć rewalidacyjnych będzie modyfikowany i uzupełniany w zależności od sytuacji i potrzeb, z równoczesnym uwzględnieniem postępów czynionych przez ucznia.
Opracowanie: Aleksandra Stróżniak
Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli