Program zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z zespołem Aspergera

Opublikowano: 15 września 2018 roku

Czas realizacji programu: II etap edukacyjny

Osoba realizująca program:

Program zajęć rewalidacyjnych powstał na podstawie zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w … określonych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, analizy funkcjonowania dziecka w zakresie poszczególnych sfer, przeprowadzonej przez nauczyciela terapeutę oraz wywiadów środowiskowych z osobami znaczącymi dla dziecka (rodzice, nauczyciele, pedagog szkolny).

Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowości ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w procesie dydaktyczno – wychowawczym realizowanym w szkole, a w dalszej kolejności przygotują go do dorosłego życia.

1. Zalecenia wynikające z orzeczenia:

  • Indywidualizacja pracy z uczniem
  • Eliminowanie w toku zajęć objawów rozproszenia uwagi poprzez zachęcanie do kontynuowania wysiłku intelektualnego oraz wskazywanie kolejnego etapu realizacji zadania/polecenia
  • Dzielenie zadań na etapy, podawanie ich krok po kroku
  • Kierowanie poleceń w formie krótkiej, konkretnej, unikając dwuznaczności
  • Dostrzeganie nawet najmniejszych osiągnięć i sukcesów
  • Unikanie trudnych czy abstrakcyjnych pojęć
  • Częste odwoływanie się do konkretu, przykładu
  • Dbanie o prawidłowy rozwój emocjonalno – społeczny

 2. Cele ogólne:

  • rozwijanie mocnych stron ucznia
  • kształtowanie pozytywnej samooceny ucznia
  • motywowanie ucznia do wysiłku intelektualnego
  • rozwijanie umiejętności panowania nad złością w trudnych sytuacjach

3. Cele szczegółowe:

  • rozwijanie umiejętności rozumienia emocji u innych osób
  • rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi
  • rozwijanie umiejętności przyjmowania krytyki ze strony innych osób
  • doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje zachowanie
  • wdrażanie do przestrzegania obowiązujących zasad i norm społecznych
  • wygaszanie i modyfikowanie negatywnych zachowań
  • wzmacnianie pozytywnych zachowań
  • zdobywanie umiejętności radzenia sobie ze złością

4. Metody pracy i formy pracy:

  • elementy terapii behawioralnej
  • TUS – trening umiejętności społecznych
  • plany aktywności
  • rozmowa kierowana
  • elementy bajkoterapii
  • gry edukacyjne
  • kontrakt behawioralny
  • system motywacyjny

5. Zasady obowiązujące w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym:

  • zasada indywidualizacji
  • zasada powolnego stopniowania trudności
  • zasada korekcji zaburzeń
  • zasada kompensacji zaburzeń
  • zasada systematyczności
  • zasada ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego
  • zasada wzmacniania pozytywnego

6. Zakres działań o charakterze rewalidacyjnym

a) Rozwijanie kompetencji społecznych:

  • rozwijanie zdolności rozumienia siebie, ludzi, sytuacji i norm społecznych
  • reagowanie na nagłe sytuacje w klasie np. informowanie o złym samopoczuciu
  • umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach – dokuczanie
  • zdolność do rozumienia i kontrolowania własnych uczuć i zachowań
  • rozumienie uczuć innych
  • nawiązywanie harmonijnych, przyjaznych relacji z innymi ludźmi
  • autoprezentacja
  • praca w parach, zespołach
  • inicjowanie i prowadzenie rozmowy /w parze, w grupie/
  • aktywne słuchanie
  • komunikacja w kontekście społecznym /zadawanie pytań, zdobywanie informacji, wyrażanie próśb i potrzeb/
  • odmawianie
  • jasne przekazywanie informacji
  • rozpoznawanie znaczenia gestów, ekspresji mimicznej i ciała
  • wykorzystywanie komunikatów niewerbalnych

b) rozwijanie sfery emocjonalno – motywacyjnej:

  • rozpoznawanie i nazywanie emocji u siebie i innych osób
  • wyrażanie emocji przez gesty, mimikę
  • praca nad wyrażaniem emocji
  • radzenie sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie

Przedstawiony program zajęć rewalidacyjnych będzie modyfikowany i uzupełniany w zależności od sytuacji i potrzeb, z równoczesnym uwzględnieniem postępów czynionych przez ucznia.

 

Opracowanie: Aleksandra Stróżniak

Materiał nadesłany przez Czytelniczkę portalu Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli

 

Bookmark the permalink.

Inne artykuły z tej kategorii:

Dodaj komentarz