Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 25 marca 2020 roku.
Temat zajęć: Stymulowanie percepcji słuchowej.
Data:
01.06.2017 r.
Czas trwania:
1 godzina zegarowa
Miejsce zajęć:
sala lekcyjna
Osoba prowadząca:
Renata Oszust
Cele główne:
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz procesów słuchowych;
- Zaspokajanie potrzeby ekspresji, emocji i zabawy.
Cele szczegółowe – uczestnik:
- Poznaje proste instrumenty muzyczne i wydawane przez nie dźwięki;
- Doskonali umiejętność lokalizowania źródła dźwięku;
- Naśladuje ruchy wykonywane przez nauczyciela;
- Rozwija motorykę małą poprzez manipulacje instrumentami i przedmiotami wydającymi dźwięk;
- Skupia uwagę na odbiorze bodźców słuchowych odtwarzanych z telefonu.
Formy pracy:
praca indywidualna, praca z całą grupą.
Metody pracy:
zabawowo-naśladowcza, stymulacji zmysłów, oglądowa, elementy muzykoterapii.
Pomoce do zajęć:
instrumenty muzyczne (cymbałki, trójkąt, bębenek, marakasy, dzwonki), kij deszczowy, celafon, balon z ziarnami, grzechotki, pojemniki wypełnione ryżem i kaszą, ręcznie wykonane instrumenty, telefon z dźwiękami.
Rola nauczyciela:
aktywizuje, pomaga, zachęca i motywuje do działania.
Rola uczestnika:
na miarę swoich możliwości aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Przebieg zajęć:
- Powitanie – podanie ręki uczestnikom zajęć.
- Obserwacja instrumentów muzycznych – uczestnicy obserwują pokazywane przez nauczyciela instrumenty muzyczne (cymbałki, trójkąt, bębenek, marakasy, dzwonki).
- Poznawanie dźwięków instrumentów muzycznych – nauczyciel demonstruje uczestnikom zajęć dźwięki wszystkich instrumentów muzycznych (cymbałki, trójkąt, bębenek, marakasy, dzwonki).
- Manipulowanie instrumentami i próby wydobywania dźwięków – uczestnicy samodzielnie wybierają rozłożone na dywanie instrumenty muzyczne; samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wydobywają dźwięki z instrumentów muzycznych, manipulują nimi.
- Poznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty – nauczyciel demonstruje uczestnikom zajęć jakie dźwięki wydają rozłożone na dywanie przedmioty (balon z ziarnami, kij deszczowy, celafon, grzechotki, pojemniki z ziarnami, ręcznie wykonane instrumenty).
- Lokalizowanie źródła dźwięku – uczestnicy zajęć odwracają się w kierunku źródła dźwięku wydawanego przez nauczyciela za pomocą instrumentów muzycznych lub innych przedmiotów wydających dźwięk.
- Dźwięki odtwarzane z telefonu – uczestnicy zajęć słuchają dźwięków wydawanych przez wybrane instrumenty muzyczne odtwarzane za pomocą telefonu.
- Pożegnanie – pożegnanie się z uczestnikami zajęć, podanie ręki.
Scenariusz grupowych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych opracowała: Renata Oszust – Czytelniczka Portalu