Autor: Czytelnik Portalu Pedagogika Specjalna
Opublikowano: 27 kwietnia 2021 roku.
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na zdiagnozowany zespół Aspergera, II etap edukacyjny, 60 minut
Temat: Jestem wielki! – podnoszenie samooceny ucznia w oparciu o opanowanie umiejętności z poszczególnych przedmiotów szkolnych.
Przed przeprowadzeniem zajęć poprosiłam nauczycieli uczących ucznia o napisanie komentarza, nagranie wiadomości głosowej lub krótkiego filmu, w którym wyrażą swoją pozytywną opinię o uczniu.
Cele ogólne:
- Kształtowanie poczucia własnej wartości
- Wzbudzanie motywacji do pracy podczas lekcji i wysiłku intelektualnego
- Kształtowanie odpowiedniej reakcji na komplementy
Cele szczegółowe – uczeń:
- określa, czym jest samoocena
- adekwatnie ocenia swoje umiejętności z poszczególnych przedmiotów szkolnych
- umie przyjmować komplementy i odpowiednio na nie reagować
- potrafi wymienić swoje mocne strony w odniesieniu do przedmiotów szkolnych
Forma pracy:
- indywidualna
Metody pracy:
- burza mózgów
- prezentacja
- pogadanka
- gra terapeutyczna
Środki dydaktyczne:
- komputer
- prezentacja multimedialna z opiniami nauczycieli o uczniu
- tablica
- flamaster
- karty pracy
- długopis
- gra – Szukam w sobie dobrych cech
Przebieg zajęć
1. Powitanie – rozmowa wstępna, wprowadzenie do tematu, określenie celu w języku ucznia.
„Wiem jak wartościowy jestem, wiem jak wiele potrafię”.
2. Samoocena – uczeń wypisuje na tablicy skojarzenia ze słowem samoocena, następnie na ich podstawie tworzy własną definicję tego pojęcia.
3. Moja samoocena – uczeń otrzymuje od nauczyciela kartę pracy, jego zadaniem jest określić w skali od 1 do 6 jak dobrze czuje się w danym przedmiocie. Po wypełnieniu karty pracy, nauczyciel omawia z uczniem rezultat jego pracy.
4. Moi nauczyciele – nauczyciel prezentuje uczniowi komentarze, nagrania głosowe oraz filmy, jakie napisali i nagrali nauczyciele uczący chłopca. Uczeń mówi, co o tym sądzi i jak się z tym czuje.
5. Szukam w sobie dobrych cech – uczeń kolejno losuje karty z wypisanymi na nich wybranymi przedmiotami, jego zadaniem jest, na podstawie swojej samooceny oraz opinii nauczycieli, do każdego przedmiotu dopisać na karcie jakąś swoją zaletę, umiejętność związaną z danym przedmiotem. Nauczyciel układa karty kolejno tak, aby na zakończenie ćwiczenia móc je jeszcze raz przeanalizować.
6. Moja samoocena – uczeń ponownie wypełnia kartę z oceną samego siebie.
7. Podsumowanie i omówienie zajęć, pytania do ucznia:
Co podobało Ci się w zajęciach, co Ci się nie podobało?
Pobierz scenariusz z załącznikami
Autor: Marta Gągol – Czytelniczka Portalu